Twee zwarte dozen in toestel

Van onze redactie wetenschap

Elk vliegtuig moet in feite twee recorders aan boord hebben: de voice recorder die de meest recente gesprekken in de cockpit opneemt en de flight data recorder die in getallen vastlegt wat er tijdens de hele vlucht met het vliegtuig gebeurt. De vluchtrecorder legt, afhankelijk van het type toestel, 50 tot honderd verschillende gegevens vast, onder meer de hoogte, snelheid, koers en stijghoek en de stand van de roeren en kleppen van het vliegtuig. De piloot schakelt de zwarte doos in bij het begin van de vlucht en uit na een veilige landing.

Aan het verdere ontbreken van bedieningsmogelijkheden dankt het apparaat ook zijn bijnaam: een black box staat in het Engels voor een apparaat dat iets nuttigs doet, maar waarvan de precieze werking zich verder aan het oog onttrekt.

Een zwarte doos is erop gebouwd, vliegrampen te doorstaan: schokbestendig en waterdicht. De magneetband is van speciaal materiaal dat contact met zeewater kan doorstaan. In de doos bevindt zich naast allerlei elektronica het te beschermen opneemapparaat zelf, omgeven door lagen staal met isolatiemateriaal ertussen en door een laag brandwerend materiaal, hetzelfde dat gebruikt wordt voor de hittebestendige tegeltjes buitenop het Amerikaanse ruimteveer. Daarmee moet een zwarte doos een crash en een brand met omgevingstemperaturen van meer dan elfhonderd graden kunnen doorstaan. Maar zo'n garantie kan welke fabrikant dan ook maar tijdelijk afgeven: als een brand te lang duurt wordt het binnen in zo'n geisoleerde doos toch net zo heet als buiten, en smelt de magneetband waarop de gegevens zijn vastgelegd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden