Twee vaders speuren naar dezelfde zoon

Pierre Richard en Gérard Depardieu deden het enkele jaren geleden prima als komisch koppel en zo werd er voor de clowns Robin Williams en Billy Crystal een Amerikaanse evenknie van de Franse komedie 'Les compères' gecreëerd. De wetten van de klassieke komedie volgend, mogen ze als twee totaal verschillende veertigers, Williams als loser en Crystal als arrivé, een tijdje met elkaar optrekken. Nastassja Kinski is de nog immer beeldschone katalysator.

Haar 16-jarige zoon is weggelopen en zo roept ze de hulp in van haar twee ex-lovers, die ze beiden laat geloven dat ze de verwekker van het joch zijn. De daaropvolgende gezamenlijke zoektocht naar de verdwenen puberzoon, waarbij de twee would-be vaders allerlei hindernissen moeten zien te overwinnen, is echter gebaseerd op een doorzichtig scenario-trucje en het levert niet meer op dan wat frenetiek gefrummel in de schaduw van Francis Vebers origineel. En route wordt op hinderlijk puberale wijze de draak gestoken met de rockscene, waarbij het de bedoeling is dat Mel Gibson, die niet op de credits wordt genoemd, ons als een met wenkbrauw- en neusringen toegetakelde rocker een lachstuip bezorgt. Als Paul McCartney er dan als de ultieme huisvader ook nog eens over gaat zingen, lijkt 'Father's day' nog het meest op een pijnlijk gênante uitlaatklep voor ouder wordende pubers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden