Twee uur lang chips eten, reageren op reclames en wat geld verdienen

Op tafel liggen ettelijke zakken chips. Er omheen zitten zes meiden. Twee uur lang moeten ze antwoorden geven op vragen van een reclameonderzoekbureau. Wat vinden de zes leuk en wat vinden ze afschuwelijk: dat is de grote vraag die kalende reclamemakers zich stellen.

Ela van As (16) zit voor de 'derde of vierde keer' in het jongerentrendpanel. Haar mening, haar gebaren en oogopslag worden verwoed genoteerd als zij een reclamefilmpje te zien krijgt. Met die gegevens kunnen reclameonderzoekers beter bedenken wat jongeren wel en niet leuk vinden. En die resultaten zijn weer interessant voor bedrijven. Als ze bij voorbeeld een nieuw zoutje op de markt brengen, willen ze van tevoren weten of het bij het jonge publiek zal aanslaan.

Marieke Vink (16), Anouck van der Vorst (16) en Kimberly van Voorts (15) zitten maandagmiddag van vier tot zes uur in een klein hokje. Bespied door een videocamera, zodat de volwassenen die in een andere kamer zitten, precies kunnen zien wat de reacties van de meiden zijn. Ela: "Ik vind het geen ramp dat er mensen naar mij zitten te kijken. Dit is gewoon een bijbaantje. Ik krijg er 25 piek voor en dat is meer dan mijn zaterdagbaantje opbrengt."

Ook de andere drie vinden de twee uur durende zitting in het jongerenpanel een aangename bijverdienste. Marieke: "Lekker met zijn zessen overal commentaar opgeven. Heerlijk. Deze keer was het alleen een beetje jammer dat er geen discussie losbrak. Andere keren dat ik aan het panel mee deed gebeurde dat wel. Dat vind ik pas echt leuk. Dan hoor je tenminste eens wat andere jongeren van bepaalde onderwerpen vinden. En je krijgt er nog geld voor ook."

Alle vier vinden ze het ook een aangename gedachte dat er iets met hun mening gedaan wordt. Anouck: "Dat is toch leuk? Niet dat wij er voor kunnen zorgen dat een bepaalde reclame helemaal van de televisie verdwijnt. Maar misschien zorgen wij er wel voor dat een nieuwe reclame zo gemaakt wordt dat wij het wel leuk vinden."

Het Hilversumse onderzoekbureau zegt altijd dat zij haar resultaten krijgt door trendy jongeren te interviewen. De vier meiden barsten in gegiechel uit. Marieke: "Trendy! Dat is ongeveer waar ik het meeste hekel aan heb. Ik ben een doorsnee jongere."

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden