Twee doden en acht gewonden tijdens formule 1 van Imola

IMOLA (ANP/AFP/SID) - De formule 1 is hardhandig wakkergeschud. Twaalf jaar bleef het trapezewerk in circus Ecclestone verschoond van dodelijke ongevallen. Afgelopen weekeinde werd de zoete droom wreed verstoord. Een inktzwarte bladzijde in de meer dan vijftigjarige historie.

Met twee doden, vier gewonde kijkers en vier monteurs die gewond raakten in de pitsstraat. Het meest tragische evenement sinds 1960, toen twee coureurs tijdens de Grand Prix van België om het leven kwamen.

Twee doden vielen te betreuren op het 'Dino e Enzo Ferrari-circuit' van Imola. In iets meer dan een etmaal. Zaterdag verongelukte de Oostenrijker Roland Ratzenberger (31) tijdens de kwalificatietrainingen van de Grand Prix van San Marino. Zondag overleed Ayrton Senna ten gevolge van een crash tijdens de Grand Prix zelf, die gewonnen werd door de Duitser Michael Schumacher. Senna werd na het ongeluk nog enkele uren kunstmatig in leven gehouden.

Rubens Barrichello ontsnapte vrijdag tijdens oefensessies al op wonderbaarlijke wijze aan de dood. Zaterdag en zondag sloeg het noodlot op Imola echter meedogenloos toe. Ratzenberger raasde met een snelheid van 314,9 kilometer per uur in de Villeneuve-bocht de dood in. Volgens videobeelden van een toeschouwer doordat de voorvleugel was afgebroken. Ratzenberger brak zijn nek.

Een etmaal later kwam enkele honderden meters verder, in de beruchte Tamburello-bocht, Senna aan zijn tragisch einde. Met een snelheid van rond de 250 kilometer per uur raasde de Braziliaan, leider in de race, tegen een betonnen wand. Waarschijnlijk als gevolg van een mechanisch defect aan zijn Williams. Een gebroken stuurstang zou de oorzaak zijn. De drievoudige wereldkampioen bezweek aan ernstig hoofdletsel.

Ayrton Senna was het 24ste dodelijke slachtoffer in Grand-Prixraces en officiële trainingen sinds in 1950 het wereldkampioenschap formule I werd ingevoerd. Zes formule-I-coureurs verongelukten in andere races of tijdens privé-testen, zoals Elio de Angelis in 1986 op de racebaan van Le Castellet in Frankrijk.

Spectaculaire crashes zoals een maand geleden van de Nederlander Jos Verstappen bleven zonder ernstige gevolgen, mede dank zij de fors verbeterde veiligheid van auto's en circuits. De formule I waande zich veilig, onsterfelijk bijna. Dit weekeinde werden de ogen geopend.

“Aan de auto van Senna mankeerde vrijwel zeker iets”, meende Niki Lauda die de carambolage op televisie volgde. “God heeft de formule I de laatste jaren beschermd. Een engelbewaarder zweefde voortdurend boven het circus. Van de ene op de andere dag is hij daarmee gestopt. Het laatste greintje geluk heeft Barrichello vrijdag verbruikt.”

De Grand Prix van San Marino werd onder een slecht gesternte gehouden. De start werd zondag onderbroken. Bij het vertrek van de brullende bolides kwam JJ Lehto, de Fin die na een nekblessure zijn comeback maakte en Jos Verstappen bij Benetton naar de reservebank verwees, niet van zijn plaats. De Portugees Pedro Lamy kon het obstakel niet ontwijken en vloog over het voertuig de hekken in. Enkele toeschouwers raakten bij het ongeluk gewond door rondvliegende brokstukken.

Direct na de herstart hielden de toeschouwers de adem in. Met een hevige klap knalde Senna met de Williams tegen een betonnen muur. De wedstrijd werd meteen afgevlagd, maar na 35 minuten, toen het puin was geruimd, hervat. Tijdens de hervatte race vochten de artsen vergeefs om het leven van Senna. “Een juiste beslissing om weer te starten”, zei Lauda. “Ik steun de wedstrijdleiding. Wie in de autosport stapt, weet dat er risico's aan zijn verbonden. Onder alle omstandigheden. Indien we hier niet rijden, kunnen we beter stoppen.”

's-Ochtends had de voormalige formule-I-coureur Senna nog benaderd voorzitter te worden van een veiligheidscommissie. Aanleiding was het dodelijk ongeval met Ratzenberger een dag eerder. De internationale automobiel federatie FIA buigt zich maandag tijdens een al eerder vastgestelde vergadering ook over de dramatische gebeurtenissen in Imola. “De auto's zijn weliswaar de laatste jaren veiliger geworden, maar het zwakke punt blijft het hoofd. De rest van het lichaam is goed beschermd in de cockpit. De nek niet. Het beste is de helm met veiligheidsgordels aan de schouders te bevestigen”, meent Lauda.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden