Weblog

Twee belangrijke lessen voor politici

CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijk. Beeld
CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijk.

In de afgelopen jaren heb ik het onderscheid geleerd tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Een tweede les is dat het beter is om goede ideeen van anderen te gebruiken dan slechte voorstellen te verzinnen. Twee belangrijke lessen voor politici.

Jan Jacob van Dijk en Tweede Kamerlid CDA

Om die reden hebben we als CDA-fractie in de afgelopen periode een breed netwerk opgebouwd van mensen die actief zijn in het onderwijs of daarin geïnteresseerd zijn. Op gezette tijden hebben we discussies met ze over nieuwe plannen die in de politiek aan bod komen of problemen waar mensen uit de praktijk tegenaan lopen. Zo kunnen we elkaar scherp houden en gebruik maken van elkaars kennis en ervaringen.

De contacten met veel organisaties uit het veld bestonden al langer. Mensen vanuit de werkgevers, vakbonden, ouderorganisaties, studentenvakbonden en besturenorganisaties ontmoetten we al sinds mensenheugenis. Dus dat was niks nieuws.

Sinds twee jaar hebben we dat netwerk uitgebreid naar een veel ruimere groep. Naar ouders, die vertellen over hun ervaringen met hun kinderen in het onderwijs. Naar docenten, naar schoolleiders, naar werkgevers, die de pas afgestudeerden aan het werk helpen of mensen die gewoon interesse in het onderwijs hebben. Vaak gaat de discussie per mail, maar soms organiseren we bijeenkomsten.

En gisteravond was er zo één. Meer dan 70 mensen kwamen bij elkaar om over de kwaliteit van het onderwijs te spreken. Moet het onderwijsstelsel nu veranderd worden of moeten we het juist zo laten en op een andere manier de kwaliteit van het onderwijs verhogen? Hoe zit het met de kwaliteit van het reken- en taalonderwijs? Hoe goed zijn de docenten en leren de lerarenopleidingen nog wel de goede dingen? Verwachten we te veel of juist te weinig van de huidige leerlingen en studenten? En hoe zit het met de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt? In vijf verschillende ronde tafels konden alle aanwezigen met elkaar van gedachten wisselen over één van deze vragen. De CDA-fractie wil deze gedachten gebruiken om een onderwijsmanifest te schrijven dat in januari zal uitkomen. Daarvoor zijn alle nieuwe gedachten zeer welkom.

Deze bijeenkomst werd georganiseerd door een zestal medewerkers en vijf Kamerleden. We hebben na afloop nog niet lang met elkaar gesproken, maar in een eerste evaluatie hadden we allemaal het gevoel dat de oogst groot was. Veel nieuwe, sprankelende gedachten, die allemaal betrokken zullen worden bij de discussies over het onderwijsmanifest. In de komende weken zullen we nog met veel mensen praten over hun visie op het onderwijs en als die allemaal zo veel opleveren als de rijke opbrengst van gisteravond, dan wordt het een mooi verhaal. Gisteravond hebben we goede ideeën willen krijgen, in januari zullen we zoeken naar het draagvlak voor de gedachten. Zullen we zien of we het gelijk zullen krijgen van onze achterban.

Oh ja, ik heb gisteren, zoals ik mijn vorige blog had aangekondigd, van de andere leden van de fractiecommissie steun gekregen om de grens, wanneer je strafrechtelijk wordt vervolgd bij fraude met de studiefinanciering, te verlagen naar 3000 euro. Van hen heb ik gelijk gekregen, nu nog van de minister.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden