Twee afdelingen op een kussen

Vroeger waren directie en redactie van de krant strikt gescheiden. De directie moest de krant verkopen en ging over de advertenties, terwijl de redactie de journalistieke inhoud beheerde. Beide vonden dat de ander zich principieel niet met hun werkterrein diende te bemoeien. En daar was veel voor te zeggen.

Dat is voorbij. In zijn brief van zaterdag reageert de hoofdredacteur op een klacht van een lezeres over een serie advertenties van de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie (NVVE), die volgens die lezeres niet past bij 'een krant die kritisch en onafhankelijk is'. De hoofdredacteur zegt dan dat 'juist omdat de krant kritisch en onafhankelijk is, we ruimte kunnen bieden aan dit soort advertenties'. En dat geeft aan dat de inhoud van advertenties de inhoud van de krant kan beïnvloeden. De (hoofd)redactie bemoeit zich nu wel degelijk met advertenties, hetgeen ook blijkt uit het vervolg. Van een van de NVVE-advertenties luidde de kop 'Wachten op God vind ik zonde van mijn tijd', en dat zou volgens de hoofdredactie lezers kunnen kwetsen. Die kop moest gewijzigd.

Vreemd. Als de hoofdredactie deze zinsnede in een advertentie, waar ze niet over zou moeten gaan, kwetsend vind, zou een goed deel van de wekelijkse 'Tien Geboden', waar ze wél over gaat, de krant niet hebben gehaald. En zou zaterdag een oprecht verhaal niet in de Verdieping geplaatst zijn. Want er komen vast klachten over 'Vloeken om de hoop niet op te geven', waarin een vrijgemaakte dominee hartgrondig, maar niet onbekommerd, 'godverdomme' zegt. En als 'wachten op God' boven een advertentie niet kan, vraag je je af waarom Trouw zelf in een advertentie een boek aanbiedt van Dick Swaab, die God, geest en ziel onbestaanbaar acht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden