'Tuurlijk zijn wij trendsetters'

AMSTERDAM - Duncan Stutterheim weet wat jongeren willen. De 28-jarige pionier op dancegebied krijgt het elke keer weer voor elkaar met zijn bedrijf ID & T: volle zalen of beter, volle hallen. Op bevrijdingsdag zullen 25000 technoliefhebbers de Amsterdamse Rai bestormen op het door ID & T georganiseerde feest 'Shockers'. En de verplaatsing van Mystery Land naar Biddinghuizen levert ID & T mogelijk twee keer zoveel bezoekers op als voorgaande jaren: 50000.

,,Tuurlijk zijn wij trendsetters'', zegt Duncan Stutterheim. ,,We doen dingen die anderen niet doen. ID & T staat voor vernieuwend. Techno als muzieksoort is dan niet nieuw, zo'n groot commercieel technofeest wél.''

Hij zit comfortabel onderuitgezakt op een van de lange banken in zijn restaurant 'Madame Jeanette' in de Amsterdamse pijp. Het restaurant is Stutterheims nieuwste aanwinst. De naam van de eetgelegenheid staat nog niet op de gevel. Het is drie weken geleden geopend, maar loopt al goed.

Negen jaar geleden besloot Stutterheim samen met zijn broer een eindexamenfeest 'The final Exam' te organiseren en van studeren is het daarna nooit meer gekomen. Het evenementenbedrijfje dat grootschalige dancefeesten organiseert vond een gat in de markt en is inmiddels uitgegroeid tot een winstgevend bedrijf waarvoor zo'n 100 mensen werken. En het groeit maar door. De opening van het restaurant was een logisch vervolg. Het restaurant moet een verlengstuk vormen voor twintigers en dertigers. ,,Een doelgroep die we tien jaar geleden aanspraken. We groeien mee met hen. Alles wat ik in mijn eigen belevingswereld meemaak, vertaal ik naar ID & T.'' Stutterheim sluit zelfs niet uit later theatershows te produceren.

Naast het organiseren van feesten, geeft ID & T cd's uit, die weer worden gepromoot op de feesten. ID & T is verder uitgever van het uitgaanstijdschrift 'Slam!' en eigenaar van het radiostation Slam FM. Alles gaat onder de noemer ID & T vanaf eind mei. ,,We hebben één gedachte, maar wel verschillende producten'', legt hij uit. ,,Je hebt hagelslag, maar die heb je in de smaken melk, puur, gemixt en mokka. Zo zie ik ID & T ook.''

Het nieuwste smaakje 'Shockers' wordt een succes, volgens Stutterheim. ,,De kaartverkoop gaat heel hard.'' De muziek op Shockers is wat 'ruiger', iets wat jongeren van nu wel aanspreekt volgens Stutterheim. Onder de dj's (van Japan tot België) zit de Britse Carl Cox, die een slordige veertigduizend gulden op een avond vraagt - en krijgt. Ook de aankleding van de zaal is aangepast op de harde muziek. ,,Als decoratie hebben we bijvoorbeeld containers in de hal staan, dat roept een heel ander plaatje op dan vrolijke ballonnen.''

In het prille begin begon ID & T met house, en onderscheidde zichzelf al snel in hardcore, beter bekend als 'gabber'. Met de 'Thunderdome'-feesten maakte ID & T naam onder de feestlustige jeugd. In vijf jaar tijd verkocht ID & T 3,5 miljoen cd's in heel Europa. Toen 'gabber' steeds minder bezoekers trok, zocht ID & T zijn heil in andere stromingen. Ze begonnen feesten voor dance en trance-liefhebbers te organiseren, zoals 'Innercity' en 'Mystery Land'. De hardcore-fans van het eerste uur hadden het gevoel alsof ID & T hen in de steek liet. ,,De kwaliteit van de muziek ging nu eenmaal zo achteruit dat er geen draagvlak meer voor was.'' Nu hardcore weer in opkomst is, kon het niet uitblijven dat ID & T in september toch weer een 'Thunderdome' organiseert.

Niet alleen de muziek op de feesten veranderde, ook de entreeprijzen stegen. ,,Dat is ons altijd verweten'', verzucht hij. ,,De mensen willen steeds meer, zoals licht- en lasershows. We evalueren. We hebben nooit veel verdiend. We investeren in internet, radio en ons tijdschrift.''

De kritiek over de vercommercialisering van de dancescene laat Duncan over zich heen komen. ,,Mensen mogen kritiek hebben. Wat moet ik ermee? Nederland is helaas een wat kleindenkend land.'' Ik vind het een bekrompen gedachte om te zeggen dat 'Shockers' slecht zal zijn omdat het commercieel is. Sta eens open voor wat anders. Als je al bij voorbaat negatief naar zo'n feest gaat, wordt het inderdaad niet leuk.''

,,Mijn insteek is -en die heb ik al veertien jaar- 'ik ga er een leuke avond van maken'. Onze taak is het, om een goede show en sfeer neer te zetten, maar de bezoeker bepaalt zelf wat voor avond hij ervan maakt.''

,,De jeugd van nu is niet wezenlijk anders dan toen ik rond de 18 jaar was. Jongeren van een jaar of 18, 19 vinden alles leuk. De basisdingen zijn nooit veranderd. Ze willen gewoon lol en uitgaan. Zo'n feest is een manier om mensen bij elkaar te brengen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden