Review

Tussen Tour en Amstel Gold

Dezelfde televisiebeelden, maar wat een verschil in beleving. Voor een temperamentvol Tour-verslag moet je niet bij de NPS maar bij de BRT wezen. Wellicht de naweeën van een protestantse versus katholieke kijk op het leven?

Net als wielrennen krijgt popmuziek in België een meer doorleefde vertaling. Zo luistert de BRT-radio eindeloos avontuurlijker dan 'Hilversum' en houdt de muziekscene er van horizonbrede oriëntatie. Van onderop dienden zich telkens nieuwe initiatieven aan van internationale (Deus, DAAU, Wim Mertens, Zap Mama) dan wel lokale allure. Dat laatste gebied, kromweg met 'folk' aangeduid, kwijnde in Nederland weg maar heeft in België altijd gefloreerd. Voorheen met 't Kliekske en Wannes van der Velde, vandaag is er sprake van een heuse golf. De serie 'New Folk Wave' geeft een fraaie impressie van de laatste stand van zaken. Schitterende a capella (Laïs), melancholieke musette (Jaune Toujours) en Middeleeuwse troubadours (Ambrozijn) wisselen Britse zeemansliederen (Snakes in Exile) en Europese minimal (BUB) af. Pièce de résistance is 'The garden of Jane Delawney' door het duo Coomans & Theuns in een gloedvolle cover van de Britse sixties band Trees. Aldus gunt 'New Folk Wave' een fascinerende blik op de zoektocht naar een eigen muzikale identiteit in een land dat op het breukvlak van Noord- en Zuid-Europa ligt. Zo ergens tussen de Amstel Gold Race en de Tour de France in.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden