Turkse en Marokkaanse kleuters worden beter in taal en rekenen

AMSTERDAM - Kleuters in groep 2 van de basisschool zijn beter geworden in taal en rekenen. Het sterkst vooruit gingen Turkse en Marokkaanse kleuters van ouders die zelf weinig opleiding hebben. Zij werden 8 procent beter in taal en zelfs 10,5 procent in rekenen. Kleuters van hoogopgeleide Nederlandse ouders werden ruim 2 procent beter in taal en ruim 5 procent in rekenen.

Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Toegepaste Sociologie dat gisteren is gepresenteerd. De gegevens komen uit het zogeheten Prima-cohortonderzoek, waarin elke twee jaar kinderen in de groepen 2, 4, 6 en 8 worden getest. Die uitslagen worden vergeleken met de scores van eerdere generaties.

Kinderen die in 1998 in groep 2 zaten, blijken beter in taal en rekenen dan de generatie die twee jaar eerder in die groep zat. In 2000 zaten die kinderen in groep 4. Van die hele groep bleken alleen de Turkse en Marokkaanse kinderen ook in 2000 beter in taal en rekenen te zijn dan vergelijkbare kinderen die in 1998 in groep 4 zaten. Maar dat verschil was toen wel kleiner geworden.

Tussen een Nederlands kind van hoogopgeleide ouders en een Turks of Marokkaans kind van laagopgeleide ouders zit overigens nog altijd een flink verschil: bij een taaltest scoorde het doctorandussenkind in 1998 84 procent goed en het Turkse of Marokkaanse kind ruim 67. Bij een rekentest had het doctorandussenkind 77 procent goed, tegen 60 procent bij de Turkse en Marokkaanse kinderen. Maar tussen 1996 en 1998 is dat verschil dus wel kleiner geworden, want in 1996 zat er nog ruim 22 à 23 procent tussen beide groepen.

Over de oorzaak van de inhaalbeweging spreken de onderzoekers in veronderstellingen. Ze weten zekerder waardoor het niét komt dan waardoor het wél komt. Zo waren de leerkrachten van 1998 niet beter opgeleid dan die van 1996. Wel is het gebruik van systematische programma's in het kleuteronderwijs meer ingeburgerd, variërend van programma's om kinderen taalvaardiger te maken tot programma's voor grotere sociale redzaamheid.

In vier van de vijf kleutergroepen worden kinderen tegenwoordig voorbereid op de lees- en rekenlessen die in groep 3 beginnen. Ook zijn er kleinere klassen. En, opperen de onderzoekers, met name Turkse en Marokkaanse ouders maken meer gebruik van voorschoolse voorzieningen zoals peuterspeelzalen of ouder-en-kindprogramma's: 30 procent in 1994, 55 procent in 1998. De kleuters die in 1998 in groep 2 zaten, waren ook daardoor mogelijk beter op school voorbereid dan hun oudere broers en zusjes.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden