Tunen / Verbouwen van de auto

Verbouwen van de auto met achterspoilers, dvd-spelers en computerchips is de grote passie van 'autotuners'.

Cor Moreel (60) denkt diep na. ,,Harry!'', roept hij plots. ,,Hoeveel decibel haalde ik nou laatst?'' Harry, de voorzitter van de Rotterdamse autotuningclub Atec haalt zijn schouders op. Maar Cor weet het zeker: de geluidsinstallatie in zijn auto produceerde onlangs 152 hele decibellen. Ter vergelijking: de Concorde zit tussen de 120 en 130. En bij 140 decibel ligt voor de doorsnee mens de pijngrens.

Hij staat glimmend naast zijn getunede Astra. Het vertimmeren is inmiddels zo uit de hand gelopen dat de verbouwingskosten de nieuwprijs van een kale Astra ruimschoots overtreffen. Maar dan heb je ook wat, demonstreert Cor soepeltjes. ,,Kijk, alles aan de buitenkant is in één kleur. Mooi hè. En heb je dat sportstuurtje gezien. Negenhonderd euro, stuurtje met naafje.''

Achteloos pakt Cor de autosleutel met zender. Terwijl hij vijf meter van de auto staat, start met een druk op de knop de motor. Lachen is dat, als onwetende voorbijgangers opeens een auto zien starten zonder dat er iemand achter het stuur zit. Praten kan de Astra van Cor ook: ,,Alarm will sound if you don't back away'', zegt het ingeschakelde alarmsysteem als Cor de auto iets te dicht nadert. ,,Er zitten negen verschillende alarmgeluiden op'', zegt Cor, terwijl hij ze tegelijkertijd laat horen. Dan, terwijl hij naar zijn Astra staart: ,,Die auto, dat ben ik.''

Autotunen, het heeft een zweem van patserigheid. Jonge mannen die in een glimmende auto met spoilers, een bonkende bas en open raampjes stapvoets over de boulevard van Zandvoort rijden. Lieden die met een opgefokte motor illegaal straatracen op een industrieterrein. Het zijn vooroordelen die Atec-voorzitter Harry Veth regelmatig tegenkomt. Als ze een meeting (tunersjargon voor bijeenkomst) willen organiseren, reageert de politie steevast: 'Oh, dan gaan jullie zeker illegaal racen'. Harry: ,,Laatst hadden we dat in Ridderkerk weer. Mensen snappen niet wat de kick van tunen is. In mijn auto ligt een 1400cc motor. Die is niet vooruit te branden.''

Grofweg is tunen het verbouwen van een auto. Al is verbouwen misschien niet het juiste woord. Het is eerder mooier maken. De auto moet er optimaal uitzien. Dat optische aspect is erg belangrijk, maar daarnaast wil het oor ook wat. Mega-versterkers en enorme basspeakers van polyester pronken in menige kofferbak. Een dvd-speler en meerdere schermpjes zijn tegenwoordig zowat standaard in een getunede auto. Als laatste is er voor de liefhebbers van snelheid nog het motortunen.

Door het monteren van allerlei computerchips en andere hulpmiddelen (tot lachgas aan toe), worden de prestaties van de motor tot het uiterste gebracht.

Het gaat volgens Atec-voorzitter Veth vooral om de kick van het zien en gezien worden in de tune-wereld. In de winter stoppen veel tuners ieder vrij uurtje in hun auto. ,,Dertig uur per week is geen uitzondering.'' En als het zonnetje doorbreekt en het meeting- en festivalseizoen weer begint dan is er iedere week een meeting waar je je auto 'openzet'. Cor: ,,Dan pak ik mijn regisseursstoeltje en ga ik lekker naast mijn wagen zitten. En je kijkt natuurlijk ook wat anderen in de winter van hun auto hebben gemaakt. Het is zien en gezien worden.'' En elkaar gek maken. Want je hebt dus de hele winter in je garage gestaan, je auto ziet er tiptop uit, en na een meeting of vijf slaat de neiging tot verbouwing alweer toe. ,,Je blijft constant ideeën opdoen en veranderen. Telkens zie je dingen waarvan ik dan denk: wauw dat wil ik ook. Mensen hebben vaak geen idee hoeveel tijd er in gaat zitten'', zegt John van Houwelingen uit Alblasserdam.

Zijn vrouw Suzette knikt bevestigend, terwijl ze naast haar Honda CRX Del Sol VTi-E staat. Het interieur van de auto is volledig in marmerlook, de achterklep waarin zich het dak bevindt gaat automatisch omhoog en de carrosserie van de auto is onlangs volledig voorzien van een grijze basis, met blauwe en oranje vlammen. ,,We zouden er eigenlijk niet te veel aan doen'', zegt Suzette. ,,Maar ja, als je eenmaal aan de gang gaat. We hebben deze auto in september 2003 gekocht voor 10000 euro. Laatst is ie getaxeerd voor 23000.''

Euro's en tijd lijken cruciale elementen voor het succesvol uitoefenen van een dergelijke hobby. Toch ontkent Atec-voorzitter Veth dat tunen een bezigheid is voor mensen met een dikke beurs. ,,Zeker niet. Er worden ook auto's opgebouwd met weinig geld. Als je op meetings komt staat daar inderdaad een Lexus, maar ook iemand die een Toyota Starlet met weinig geld heeft opgebouwd. Dat is ook het mooie.'' Veth sprong laatst nog 'effe' in de auto, richting Brussel, omdat hij een bumper op het spoor was gekomen die 'niemand anders heeft'. ,,Het is gewoon een verslaving'' zegt Cor.

Ieder jaar wordt het ook extremer. Waar het tunen vroeger nog een bezigheid was van een paar enthousiastelingen, is het inmiddels big bussiness. Er wordt in het wereldje steevast gesproken over het tijdperk vóór en het tijdperk ná de film The Fast en the Furious. In deze filmhit, uitgebracht in de zomer van 2001, houden straatbendes in LA illegale races met perfect getunede auto's, de één nog oogverblindender dan de ander. Harry: ,,Je kunt wel zeggen dat sinds The Fast and the Furious het showaspect nog belangrijker is geworden. Het taboe is weg, je bent niet gelijk een patser.''

De Rotterdamse Atec Tuningclub van Harry, Cor, John en Suzette groeit nog dagelijks. De teller staat op bijna zeshonderd leden. ,,Waarvan veertien vrouwen'', meldt Suzette trots. Net als bij iedere vereniging gaat het voornamelijk om de gezelligheid. Het patser-element is afwezig.

Cor houdt daar sowieso niet van. Met zijn prachtige Astra rijdt hij geen rondjes over de Coolsingel, integendeel. ,,In de Oranjeboomstraat op Zuid is m'n spiegel er al twee keer afgereden. Tegenwoordig staat ie daarom in een garagebox. En daar ga ik gewoon op m'n snorfiets naartoe. Verder rijd ik er nauwelijks in.'' John en Harry beamen het. ,,Ik parkeer mijn auto altijd dertig centimeter van de stoeprand'', zegt John, wijzend op zijn lichtmetalen velgen. Harry knikt: ,,Mijn vrouw durft inmiddels niet meer in mijn auto te rijden.'' En in de winter, met regen, hagel en pekel, wordt de straat al helemaal gemeden.

Roem en erkenning moet voor de autotuner vooral uit 'het wereldje' zelf komen. Dat de collega-automobilist zich vergaapt, is maar bijzaak. 'Binnen staan' bij meetings en evenementen -op een aparte verhoging en mooi uitgelicht- is het summum. Evenals een reportage in een van de (buitenlandse) tuningbladen. ,,Vorig jaar hadden we in de bladen zes keer een reportage over een auto uit onze club. Dan zit je als voorzitter behoorlijk tegen het plafond hoor.''

Een van Johns auto's, een Opel Astra, was onderwerp van een reportage in het blad Autotuning. Dat zit niet in de gemiddelde leesmap, maar onder tuners is het een van de bladen. ,,In februari stond ik daar met mijn rode Opeltje in. Sindsdien hoor ik steeds vaker: 'Hé, dat is hij van die rode Astra'. Dat is toch wel kicken.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden