Tumult in Overijssel om terugdraaien wegenplan

Tal van provinciale wegen verdienen dringend aandacht, zoals het 'karrenspoor' van Twente naar Zwolle

Een stemfout van een anoniem gebleven SGP-Statenlid in november heeft enorme gevolgen in Overijssel. Het foutje mondt uit in politiek tumult en publieke verontwaardiging om een prijzig wegenproject. Bij de herstemming in december stemde coalitiepartij VVD tot ieders verrassing plots voor een motie van de oppositie om het budget voor de ombouw van de N340 en N377 te halveren. In november had de VVD nog tegen gestemd.

Alle plannen lagen al klaar. Nu moet alles overnieuw. Provinciale Staten besluiten vandaag over een goedkopere variant. Was oorspronkelijk het plan om 260 miljoen uit te trekken om beide N-wegen te verbeteren, nu is het voorstel om daar maar 135 miljoen voor uit te trekken. Zo blijft er 125 miljoen over voor andere urgente verkeers- en vervoersproblemen in Overijssel.

Die zijn er genoeg. Zo worstelt VVD-gedeputeerde Gerrit Jan Kok (verkeer en vervoer) met miljoenentekorten op het regionale openbaar vervoer. Ook zijn er andere N-wegen die dringend aandacht verdienen, aldus de VVD. Dan denkt de partij vooral aan 'het karrenspoor', zoals de N35 spottend wordt genoemd. Die verbinding tussen Twente en Zwolle is zo slecht dat velen liever omrijden via Gelderland. Als de provincie daar geld in steekt, wil het Rijk, de eigenaar van de N35, deze misschien sneller verbeteren.

In Overijssel vormen CDA, VVD, SGP en ChristenUnie een coalitie. De partijen proberen de laatste maanden de crisis die dreigt door de ommekeer van de VVD te beheersen. De confessionele coalitiepartijen slikken tot nu toe dat de VVD een eigen koers vaart. De VVD heeft het intussen te stellen met zijn eigen boze ondernemersachterban in Noord-Salland, waar beide wegen liggen, maar ook daarbuiten.

Het CDA blijft pleiten voor de oude plannen om de N377 en N340 met grote viaducten en nieuwe 100-kilometertracés te verbeteren. De christendemocraten krijgen bijval van gemeentebestuurders, ondernemers en aanwonenden. Maar Gedeputeerde Staten (GS) presenteerden inmiddels een goedkoper plan à 135 miljoen euro. Dat budget gaat vooral naar knelpunten nabij Zwolle. Op de provinciewegen blijft 80 kilometer per uur de limiet.

De gemeente Dalfsen dreigt met juridische stappen als Provinciale Staten geen geld uittrekken voor veiliger N377 en N340. Daar gebeuren veel ongelukken, zoals bij Nieuwleusen. Dalfsen noemt het onacceptabel dat de gemaakte afspraken worden teruggedraaid. Burgemeester Han Noten (PvdA) stuurde gisteren een 'noodkreet' naar de provincie. Hij eist dat Provinciale Staten vandaag meer geld uittrekken voor deze wegen.

Ook Hardenberg protesteert. Inwoners langs provinciewegen verkeren ineens in onzekerheid, stelt burgemeester Peter Snijders (VVD). Talrijke ondernemersverenigingen en burgergroepen uitten kritiek. Zij vinden dat de politiek zo vertrouwen verspeelt. De voorbereidingen van de wegenprojecten kostten al 6 miljoen euro volgens GS, en de grondaankopen 16,5 miljoen euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden