Update

Tuindersorganisatie LTO niet blij met lage prijzen in supermarkten

Bij een groentekraam aan de Stadionweg in Amsterdam worden tomaten en paprika's verkocht met verwijzingen naar de Russische boycot. Beeld ANP
Bij een groentekraam aan de Stadionweg in Amsterdam worden tomaten en paprika's verkocht met verwijzingen naar de Russische boycot.Beeld ANP

Sommige supermarkten zijn naar de mening van boeren- en tuindersorganisatie LTO Nederland iets te ver doorgeslagen in het promoten van Nederlandse groente en fruit van telers die zijn getroffen door de Russische boycot. De boeren zijn blij met alle extra aandacht, maar zij storen zich wel aan de lage prijzen waarvoor bijvoorbeeld tomaten in de schappen te vinden zijn.

Of dit het begin is van een heuse prijzenoorlog is volgens LTO nog moeilijk te zeggen. Daarvoor is het nog te vroeg. Maar de brancheorganisatie wil wel graag in gesprek gaan met de supermarkten. Als er extra groente en fruit wordt verkocht, dan moet dat wel voor een redelijke prijs, vindt LTO.

Reclame voor Hollandse tomaten
Vandaag maakte supermarktketen PLUS in verschillende kranten met paginagrote advertenties reclame voor zijn Hollandse trostomaten. Die zijn flink in prijs verlaagd. Concurrent Jumbo liet gisteren al weten groenten en fruit van eigen bodem te gaan promoten, in reactie op Ruslands importstop.

En marktleider Albert Heijn hield vandaag een 'eenmalige actie voor 1 dag' om Nederlandse producten als komkommers, paprika's en trostomaten extra onder de aandacht te brengen.

Inkoopprijzen lager
Door de Russische ban kunnen de Nederlandse groente- en fruittelers geen waar uitvoeren naar Rusland. Door meer groente en fruit te consumeren in eigen land, kan het wegvallen van de Russische exportmarkt enigszins worden gecompenseerd. Maar omdat er momenteel sprake is van een overaanbod aan groente- en fruit in Europa, liggen de inkoopprijzen voor winkeliers en marktverkopers nu ook lager dan voorheen.

Ondanks dit maken supermarkten waarschijnlijk geen winst op hun promotiecampagnes, stelt supermarktdeskundige Gerard Rutte. 'Tachtig tot negentig procent van de inkoop van de supermarkten verloopt via in contracten vastgestelde prijzen. Waarschijnlijk wordt er nu eerder verlies gemaakt op groente en fruit.'

Pr-offensief
Dat de supers de prijzen van bijvoorbeeld tomaten toch flink omlaag schroeven, heeft volgens de expert twee redenen. Enerzijds speelt sympathie ten opzichte van hun leveranciers een rol. Maar anderzijds is er ook gewoon sprake van een pr-offensief om aan de wens van de consument tegemoet te komen.

'De klant leest in alle kranten dat de inkoopprijzen nu lager liggen. Die pikt het niet als hij dat niet terugziet in de schappen in de supermarkt', aldus Rutte.

Supermarktketen PLUS promoot de Nederlandse tomaten in de schappen nu telers worden getroffen door de Russische boycot. Beeld anp
Supermarktketen PLUS promoot de Nederlandse tomaten in de schappen nu telers worden getroffen door de Russische boycot.Beeld anp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden