Tuinbroek of tutu

De meisjes stonden onder invloed van het gevaarlijkste aller vrouwelijke rolmodellen, natuurlijk: Beyoncé!

Andrea Bosman schrijft elke week over ons vermaak, in de breedste zin van het woord. Reacties naar andreabosman@trouw.nl

Seksbom

'Seksbom' van Golden Palace. Regie: Ingrid Kuijpers. Met Ingrid Wender, Mees Borgman, Rianne Meboer, Caroline Sprott, Karlijn van der Schaaf, Ritzah Statia. Tot en met 16 januari te zien, van Heerhugowaard, Meppel en Arnhem tot in Amsterdam, waar de tournee eindigt in Theater Bellevue. Info: www.goldenpalace.nl

Met mijn vriendin de verloskundige ga ik naar het theater. We kijken met een sterke lamp in de vagina van een wetenschapster in witte laboratoriumjas. Ik voel me een beetje schuldig want ik sleepte mijn vriendin mee naar de als lichtvoetig aangekondigde voorstelling 'Seksbom' van theatergroep Golden Palace. "Ben je toch nog op je werk", fluister ik mijn vriendin toe. Ze glimlacht flauwtjes, moe van een dag baby's bezorgen.

Gelukkig is het allemaal vooral bedoeld om te lachen. Of?

Wij, het publiek - hoofdzakelijk vrouw, hoofdzakelijk jong, een enkele man - kijken trouwens niet écht tussen de benen van de arts, maar wel de vijf jonge meisjes die zij in haar laboratorium vasthoudt. Ze hebben een 'ontseksualiseringsprogramma' doorlopen en zijn teruggebracht naar een oorspronkelijke, instinctieve staat van zijn. Zodat ze nu, samengeklonterd tot een komische zeeanemoon, zachtjes door het laboratorium golven. De meisjes waren namelijk, zo begrijpen we van de nerveuzige vrouw in de witte jas - een leuke rol van cabaretière Ingrid Wender - een schoolvoorbeeld van de geseksualiseerde samenleving: meisjes die seks niet opvatten als iets waar ze zelf plezier uit kunnen halen, maar vooral als ruilmiddel, en dan niet alleen voor drank of geld, maar vooral voor de gunst van hun vriendjes: als ik dat bij jou doe, vind je me dan leuk? Daarbij stonden ze onder invloed van het gevaarlijkste aller vrouwelijke rolmodellen, natuurlijk: Beyoncé! De vrouw die leert dat meisjes de wereld bestieren ('Who run the World? Girls!') maar dat volgens onze wetenschapster doet met zwaar geseksualiseerde - het woord komt vaak voorbij deze avond - outfits en choreografieën.

De labjuf stopt ze nu in plaats daarvan vol met ideeën uit het boek 'Vagina' van Naomi Wolf. Als ze mogen kiezen tussen onmogelijke stilettohakken of zachte sloffen kiezen ze voor de zachte sloffen. En als ze mogen kiezen tussen een roze tutuutje of een tuinbroek gaan ze natuurlijk onmiddellijk voor de tuinbroek. Of ... oh nee, toch niet. Zodra een van de meisjeswezens toch in de tutu glipt en een Beyoncé-nummer begint te prevelen, ontspoort de boel volkomen. In no time loopt iedereen in sexy lingerie oververhit te twerken. Op muziek van Beyoncé. Oh, en ook de laboratoriumjas van de wetenschapster en haar opvattingen zijn inmiddels aan de wilgen gehangen en vervangen door een slecht zittende babydoll.

Oké, dus de meisjeswezens hebben de regie overgenomen, Beyoncé lijkt in ere hersteld, we hebben enorm gelachen wat of we precies moeten vertellen aan onze dochters, bij wie Beyoncé boven het bed hangt, en die die choreografietjes ook perfect kunnen imiteren? Zullen we thuis een witte jas aantrekken en met Naomi Wolf gaan wapperen?

Soms kun je kunst ook rustig in het theater laten, besluiten we na afloop in het café.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden