Tuchtrechter gaat oordelen over bankier

Gedragscode moet onvrede in samenleving wegnemen. Bonuscultuur blijft buiten schot.

Waarom lukt het de banken maar niet het vertrouwen van de samenleving terug te winnen? Zes jaar na het uitbreken van de financiële crisis worstelt de sector nog altijd met die vraag. Terwijl, als je het banken zelf vraagt, er al zoveel goeds is gedaan.

Gisteren presenteerde de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een nieuwe gedragscode voor banken en hun medewerkers. Vanaf 1 januari moet dit de opvolger zijn van de eerdere Code Banken, die amper een jaar na het uitbreken van de crisis in werking trad. In tegenstelling tot de eerdere versie wordt aan de nieuwe code tuchtrecht verbonden, waardoor overtreders van de gedragscode beboet, geschorst of ontslagen kunnen worden.

Uit onderzoek dat de NVB liet uitvoeren blijkt dat de meeste consumenten weliswaar redelijk tevreden zijn over de eigen bank, maar de sector als geheel onvoldoende vertrouwen. En dat terwijl banken de vorige gedragscode grosso modo goed hebben nageleefd, zo oordeelde de commissie die de code controleerde.

Naast het tuchtrecht voor individuele medewerkers zal een nieuwe commissie banken kritischer gaan volgen in de naleving ervan, zo stelt althans voorzitter Inge Brakman. "De samenleving vraagt van alle organisaties wat hun bijdrage is aan het publieke belang. Dat gaan we publiekelijk bekendmaken, en waar nodig zullen we individuele banken wijzen op wat er niet goed gaat." Volgens Peter Blom, hoofd van Triodos Bank en bestuurslid van de NVB, is de nieuwe code een manier om 'in gesprek te blijven met de samenleving'. "Voor veel mensen is het niet zichtbaar wat banken de afgelopen jaren hebben gedaan om het vertrouwen te herwinnen. Bij veel bankiers was het motto na de crisis: 'stilzitten als je geschoren wordt'. Nu is er het besef dat we naar buiten moeten treden, uitleggen wat we doen en waarom."

Dat lukt niet overal even goed, bleek ook gisteren. Consumenten ageren vooral tegen de bonuscultuur bij banken, maar de NVB voelt er weinig voor dit onderdeel te maken van de gedragscode. "We hebben al veel maatregelen genomen wat beloning betreft", zegt NVB-voorzitter Chris Buijink. "We hebben nu eenmaal goede beloningen nodig om goed te kunnen functioneren."

Daarnaast bleek gisteren dat de NVB heeft gelobbyd tegen de mogelijkheid dat gedupeerde mkb'ers gezamenlijk schade eisen voor verkeerd verkochte rentederivaten. Liever ziet de brancheorganisatie dat ondernemers afwachten of banken zelf oordelen of er fouten zijn gemaakt. En anders kunnen zij zich individueel melden bij klachteninstituut Kifid. Was dit nu niet een zaak waarin de sector met een vlucht vooruit veel onvrede in de samenleving had kunnen wegnemen? Buijink: "Dit zijn individuele zaken tussen een bank en zijn klant. Voor het einde van het jaar moeten banken meer duidelijkheid geven, laten we dat eerst afwachten."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden