Tsjmil zoekt een identiteit en vindt grote overwinning

TOURS - Voor Andrei Tsjmil zal oktober 1997 hoe dan ook een gedenkwaardige maand worden. De Moldaviër, die komende zondag in San Sebastian als Oekraïner het WK rijdt, meldt zich op 15 oktober met zijn Russische paspoort bij het bevoegde gezag om een naturalisatieverzoek tot Belg in te dienen. In Frankrijk won hij gisteren Parijs-Tours, de sprintklassieker die het bij wijze van uitzondering zonder een massale aankomst moest stellen.

Welke nationaliteit er ook achter de 34-jarige Tsjmil komt te staan, tussen startplaats Saint-Arnoult-en-Yvelines en Tours verlegde hij op imponerende wijze snelheidsgrenzen. In 1992 registreerde Hendrik Redant een gemiddelde snelheid van 46,754 km/uur, vijf jaar later tilde Tsjmil het moyenne naar 48,929 km/uur. Zo rap is nog nooit een klassieker verreden.

De coureurs voelden zich bijzonder geïnspireerd op de fraaie nazomerdag, waarop geen zuchtje wind stond. De koers werd bovendien niet lamgelegd door verheven sprintersbelangen. De meeste specialisten lieten het door gebrek aan motivatie of blessures afweten: Zabel, Steels, in mindere mate Museeuw, Moncassin en uiteraard Cipollini. Daardoor zetten de ploegen ook een tandje minder bij, toen tien kilometer voor de finish Fondriest demarreerde. De Italiaan kreeg uiteindelijk tien man mee. Tsjmil en Sciandri scheidden zich vier kilometer voor het finishdoek af van dat groepje en maakten er op de Avenue de Grammont een lange sprint à deux van.

Vertrouwen

Behalve op zoek naar een identiteit, joeg Tsjmil al een tijdje een grote overwinning na. Sinds zijn triomf in Parijs-Roubaix, in 1994, won hij wel twintig koersen, maar een reprise van de tocht door de 'Hel van het noorden' zat er niet meer in. Op klassieker-niveau waren er voor hem al die tijd hooguit ereplaatsen weggelegd. “Maar het vertrouwen in mezelf heb ik nooit verloren.” Tsjmil, toch al geen babbelzieke sportman, stapte vervolgens ongaarne over op dat andere onderwerp, zijn verlangen om Belg te worden. In 1989 kwam hij na de val van de Berlijnse muur met een groepje Sovjet-renners naar Italië, waar hij tegen een hongerloontje in dienst trad bij Alfa Lum. “Sindsdien ben ik tien keer van identiteitskaart gewisseld”, vertelt Tsjmil. “Ik heb altijd problemen met visa voor mijzelf en mijn gezin. Jean-Luc Vandenbroucke (zijn ploegleider - red) moet ieder jaar stapels papieren invullen om een werkvergunning voor mij te regelen. Het wielrennen is overigens niet het belangrijkste motief voor het verzoek tot naturalisatie. Ik ben in de nadagen van mijn carrière. Ik wil bovenal zekerheid voor de jaren erna.” Dat de in Italië woonachtige Tsjmil als Moldaviër een klassieker wint en als 'ingezetene' van Oekraïne op de wereldtitel aast, heeft te maken met het feit dat zijn echte vaderland geen lid van de UCI is. Mevrouw Tsjmil is Oekraïnse, vandaar dat hij op een licentie van haar land van herkomst zijn brood kan verdienen.

Theo de Rooy was 'gematigd' tevreden met de multi-nationale winnaar. De ploegleider van de leider van het wereldbekerklassement, Rolf Sörensen, had een merkwaardige missie te vervullen: vurig hopen dat de afwezige Deen zijn voorsprong op Bartoli en nog een groepje achtervolgers redelijk intact kon houden. Dat lukte, al behoren Tsjmil en Sciandri nu wel tot het kransje van vijf dat Sörensen in de Ronde van Lombardije nog van zijn troon kan stoten. “Het speelde mee, maar je kunt niet een tactiek afstemmen op een renner die met een gebroken hand thuis zit. Je moet proberen om met de renners die wel fit en in vorm zijn, de wedstrijd naar je hand te zetten. Indirect kun je dan wat voor Rolf doen, door voor bepaalde concurrenten te eindigen, waardoor je hen punten afsnoept.” In die zin verrichtten Vierhouten en Van Bon goed werk door in de top tien te finishen. Daardoor kon Sörensen's naaste belager Bartoli slechts vijf punten inlopen.

Valpartij

De Rooy rekent niet op een goede afloop. “Ik ben bang dat we in Lombardije geen invloed op het koersverloop kunnen uitoefenen. Er zijn er misschien twee die dan mee kunnen komen: Boogerd en Breukink. Maar ook als Sörensen wint, is de glans er af.” Met zijn hand in het gips zal de Viking in ieder geval worden opgetrommeld voor de huldigingsceremonie. De beker, de trui en de bijbehorende bos bloemen zullen op diens gezicht nauwelijks een lachje toveren. Het domme ongeluk in de Ronde van Nederland - door een valpartij kwam hij tegen een dranghek aan en brak enkele handwortelbeentjes - leidde achteraf tot allerlei complicaties. Morgen moet de Deen wederom onder het mes. Niet alleen tegen dat licht vindt De Rooy eigenlijk alles belangrijker dan de protserige Coupe du monde. In de Ronde van Apulië van de afgelopen week raakte hij door bizarre valpartijen twee gewaardeerde krachten kwijt. Erik Dekker brak een handbeentje, Bruyneel (die terugkeert naar Once) zijn bekken. “Vooral dat laatste ongeval was ongelooflijk”, treurt De Rooy. “Ze reden nul in het uur. Maar Johan viel recht op zijn heup. Je kunt beter met zestig in het uur over de weg glijden. Dan zit je wel onder de schaafwonden, maar is verder alles heel.” Eerder dit seizoen hadden eerste hulpposten en chirurgen ook al de handen vol aan Van Bon, McEwen, Van Heeswijk en Nelissen, die door uiteenlopende blessures waren uitgeschakeld. Het deed hem deugd dat Nederlanders (Nelissen die na de Ronde van Lombardije met Raas om de tafel gaat zitten om duidelijkheid te krijgen over zijn nabije toekomst, Van Bon, Boogerd en Moerenhout) de ploeg gisteren op sleeptouw namen. Het is omdat hij geen keus heeft, anders zou De Rooy de koers van de vallende bladeren door gebrek aan mankracht laten schieten. “Murphy sprint je er niet uit”, verzucht hij, refererend aan de gelijknamige 'wet' die zegt dat wanneer één keer iets verkeerd gaat, alles mislukt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden