Truckfabrikant door recordverlies in het nauw

AMSTERDAM - De overheid wil de noodlijdende vrachtwagenfabrikant Daf financieel steunen zodat het bedrijf op gunstige voorwaarden kan fuseren of intensief kan gaan samenwerken. Het Zweedse Scania is daarvoor veruit de belangrijkste kandidaat.

Dat blijkt uit uitspraken van CDAminister Adriessen (economische zaken) en fractie-specialist H. Vos van de tweede regeringspartij, de PvdA. Scania heeft een belangrijke produktievestiging in Zwolle.

Daf maakt vandaag zijn cijfers over vorig jaar bekend. Deskundigen rekenen op een verlies van mogelijk 500 miljoen gulden. In 1990 werd al 228 miljoen verloren. Door die enorme stroppen is de kas van Daf leeg, aldus analisten.

Als de Europese vrachtwagenmarkt, en vooral de Engelse, niet snel verbetert, wordt Daf daardoor een gemakkelijke prooi voor concurrenten die vooral op de marktaandelen van het Nederlands-Britse concern uit zijn en de fabrieken waarschijnlijk zouden willen sluiten.

Locomotief

Minister Andriessen wil het zo ver niet laten komen, zo heeft hij laten blijken. Tijdens de laatste bedrijfswagen-Rai omschreef hij Daf als "een bedrijf waar we trots op mogen zijn" . Daf is volgens hem "een van de locomotieven van Brabant" . Dank zij zijn technologische kennis, de werkgelegenheid die het bedrijf zelf verschaft en zijn uitstraling op de toeleveringsindustrie, acht Andriessen Daf voorts ook van wezenlijk belang voor de gehele Nederlandse economie.

Die visie vormt een schril contrast met uitspraken die Andriessen vorig jaar deed over de Nederlandse personenwagenfabrikant Volvo Car. Dat bedrijf was er volgens de minister niet in geslaagd zich op te werken tot spil in een voor Nederland belangrijk netwerk van bedrijven. Volvo Car mocht daarom van Andriessen worden overgenomen door Volvo en Mitsubishi. Die zullen nog wel de produktie in Nederland uitbreiden, maar veel ontwikkelingswerk zal door de moederbedrijven worden verricht.

Positie versterken

Een vergelijkbare ontmanteling van Daf acht Andriessen kennelijk ongewenst. Een woordvoerder van zijn ministerie wil echter vooralsnog niet zeggen hoe Andriessen dat zou willen voorkomen en wat voor steun Daf dus zou kunnen krijgen. "Over dat soort zaken doen wij nooit uitspraken" , aldus de woordvoerder van EZ.

Ook PvdA'er Vos noemt Daf "van strategisch belang" . "Nederland heeft een enorme vinger in de pap bij het internationale wegtransport. Om dat te handhaven moet je alle schakels in de transportketen, dus ook de produktie van vrachtwagens, zelf in de hand hebben."

Vos denkt dat Daf ook zonder de huidige verliezen naar samenwerking had moeten streven, gewoon omdat het van de zes Europese fabrikanten een van de kleinere is. "Bij zo'n samenwerking of fusie mag Daf niet tot een schroevendraaierfabriek worden gedegradeerd. Dus moeten we nu maar eens constructies bedenken waarmee we de positie van Daf in de onderhandelingen zo sterk mogelijk kunnen maken" , aldus Vos. Wat die hulp mag gaan kosten, is voor hem vers twee: "Dat weet ik nog niet."

Weinig keus

Veel fusiekandidaten zijn er ondertussen niet meer. Van de zes Europese fabrikanten zijn Mercedes, Fiat en de combinatie Volvo-Renault onaantrekkelijk groot. De EG zou een overname door hen bovendien uit concurrentie-oogpunt waarschijnlijk verbieden. Dan blijven MAN en Scania over. Maar MAN levert net als Daf alle typen bedrijfswagens, zodat uit efficientie-overwegingen veel fabrieken gesloten zouden moeten worden. Dat nadeel zou ook gelden bij een overname door een van de de drie groten.

Scania maakt daarentegen uitsluitend zware trucks, waardoor veel minder doublures met Daf-produkten zouden ontstaan. Scania heeft voorts zelf de laatste tijd voorzichtig laten blijken dat het in de toekomst ook alle typen wil kunnen aanbieden. Produktie van zware trucks voornamelijk door Scania, middelzware tot zware vrachtwagens bij Daf in Eindhoven en lichte vrachtwagens en bestelwagens door Leyland-Daf in Engeland, lijkt een voor Den Haag aantrekkelijk voorstel. Temeer daar Scania in Nederland al veel trucks assembleert.

Naast Europese worden alleen nog Japanse fabrikanten als samenwerkingskandidaten genoemd. De Japanners zouden echter vooral het s

lernet van Daf willen gebruiken en niet de fabrieken en ontwikkelcentra, een scenario dat Andriessen zeker niet met overheidsgeld zal willen steunen.

Pagina 7: Op rand van afgrond

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden