Brief van de hoofdredactie

Trouws Duurzame 100 is een serieuze aangelegenheid

Hoofdredacteur Cees van der Laan Beeld Maartje Geels

In de wereld van duurzaamheid beginnen de harten zo begin oktober altijd weer iets sneller te kloppen. Wie wordt de nieuwe nummer 1 in de Trouw Duurzame 100 dit jaar? 

Aanstaande dinsdagavond maakt juryvoorzitter Marleen Janssen Groesbeek in het Amsterdamse Pakhuis De Zwijger de winnaar bekend, net als de rest van de top 25. De overige 75 mensen die zich op uiteenlopende terreinen inzetten om de wereld milieuvriendelijker te maken zijn dan inmiddels bekend, via de krant en Trouw.nl.

Ook al zal menigeen het ontkennen, iedereen in de wereld van duurzaamheid kijkt reikhalzend uit naar de lijst, die inmiddels een status heeft bereikt die vergelijkbaar is met de 'politicus van het jaar', de Quote 500 van rijkste Nederlanders of andere imponerende lijstjes. Op welke plek sta je, of heb je (nog) niet de top 100 bereikt? Zuur kan het zijn als je zakt op de lijst, of er vanaf tuimelt, maar dat zijn nu eenmaal de regels van het spel. De ranglijst is een serieuze aangelegenheid, waarbij de onafhankelijke jury, waar geen Trouw-redacteuren in zitten, niet over één nacht ijs gaat. Die roept vanzelfsprekend altijd weer discussie op, want honderd procent objectiviteit bij het waarderen van de inzet en impact van mensen bestaat niet. Wel proberen we die objectiviteit zoveel mogelijk te benaderen.

Trouw begon in 2009 met de Duurzame 100 als stimulans voor iedereen die actief is op het terrein van natuurbehoud en het verduurzamen van de economie. Dat kan variëren van beleidsmakers, politici, uitvinders, ingenieurs, agrariërs tot wetenschappers en ondernemers. Doeners, denkers en lieden die echt iets voor elkaar krijgen, zoals de winnaar van vorig jaar, Willem Ferwerda die over de hele wereld werkt aan het herstellen van onleefbare gebieden. Of te denken valt aan de nummer 1 van 2015, Maurits Groen, die met zijn zonnelampje WakaWaka mensen in Afrika 's avonds aan een duurzame lamp helpt. Marjan Minnesma (drie keer winnaar) van duurzaamheidsplatform Urgenda is een belangrijk aanjager van concrete ideeën en plannen om Nederland duurzamer te maken én bekend van de gewonnen 'klimaatzaak' tegen de staat.

Nieuwe redactie

Trouw zelf hecht groot belang aan een betere zorg voor natuur en milieu. Dat was ook de reden dat de krant in 2009 een speciale redactie oprichtte, de redactie duurzaamheid en natuur. Dit vanuit de gedachte dat denken in duurzaamheid in landbouw, energie, wonen en industrie geen hype meer is, maar een structurele ontwikkeling die ons bestaan blijvend zal gaan beïnvloeden. Vooral door de wereldwijd erkende noodzaak om te komen tot een forse CO2-reductie om het broeikaseffect af te remmen, kreeg duurzaamheid een enorme vlucht en is niet meer uit ons bestaan weg te denken.

Als ondernemer of als organisatie doe je niet mee als duurzaamheid geen onderdeel is van je bedrijfsstrategie. Een supermarktketen als Lidl heeft niet alleen als streven om alle supermarkten 100 procent klimaatneutraal te krijgen, maar introduceert op grote schaal biologisch geteelde producten, kent een uitgebreid schap vleesvervangers en sloot een contract met een diervriendelijke kippenstal in Venray, Kipster. Zelfs een multinational als Shell kent duurzaamheidsdoelstellingen, al kun je bij deze oppomper van fossiele-brandstoffen wel de nodige vraagtekens stellen.

Duurzaamheid is voor veel ondernemers en uitvinders inmiddels de motor om innoverende, nieuwe producten te bedenken. Je kunt er geld mee verdienen en dat is vanuit het zorgvuldig omgaan met de aarde alleen maar goed.

Bekijk de Duurzame 100 hier.

Lees hier alle artikelen over de Duurzame 100.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden