Trouw wint prijs voor duurzaam ondernemen

(Trouw)

Goed papier, goede koffie en zuinig met energie: Trouw is uit zestig mediabedrijven verkozen tot de beste als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Trouw kreeg vrijdag samen met het mediaplatform De Betere Wereld de 'Rank a Brand Award', een onderscheiding van Rank a Brand, een website waar consumenten kunnen vergelijken hoe transparant, groen en fair hun favoriete merken zijn. De site geeft informatie over ruim 350 merken in de sectoren kleding, elektronica, telecom en travel.

'Rank a Brand' onderzocht de websites van meer dan zestig mediamerken en vond bij ruim twintig procent informatie over `verantwoord ondernemen'.

Trouw dankt de award aan de toezegging om met ingang van 1 januari 2010 te drukken op FSC-gecertificeerd papier, gemaakt van duurzaam gekapt hout. Daarnaast is Trouw zuinig met energie, gebruikt het een ‘groene’ server en wordt op de redactie Fair Trade koffie gedronken.

Martijn Rademakers van Trouw noemt de onderscheiding een beloning voor de inspanningen die Trouw levert. “Wij zijn ons als krant al langer bewust van milieu en duurzaamheid, schrijven er op www.trouw.nl/groen ook veel over. Dan moet je als bedrijf ook de daad bij het woord voegen, practice what you preach. Als medium lopen wij nu weliswaar nog voorop, hopelijk zet deze award ook onze collega¿s aan het denken.“

Onder de kranten en bladen scoorde ook het ANWB-magazine Kampioen hoog, bij de TV zenders gingen omroep LLink en de RTL zenders aan kop.

Uitzonderingen zoals Het Financieele Dagblad daargelaten, zijn er naast Trouw slechts zeeer weinig kranten en tijdschriften die gebruik maken van papier dat voldoet aan de eisen van het FSC-keurmerk (Forest Steward Council) voor goed bosbeheer. Volgens FSC-woordvoerder Arjan Alkema valt er dus nog een wereld te winnen: "Het is nu nog een handjevol, maar we zien graag dat binnen drie jaar alle Nederlandse kranten en tijdschriften op FSC-papier gedrukt worden. Deze Media Award is een prikkel voor alle uitgeverijen."

Oprichter Niels Oskam van Rank a Brand blijft de mediasector nu definitief volgen. "De Rank a Brand Media Award 2009 was bedacht als een leuke, eenmalige actie, maar we zagen dat de Nederlandse media nog een stuk groener kunnen worden. Zo worden jaarlijks miljoenen kilo's papier verspreid waar we de oorsprong niet van weten. De scores van de mediamerken blijven we dus bijhouden op onze website."

Trouw is het multimediale informatieplatform voor de HBO+ consumenten met idealen, de Cultureel Creatieven: bewuste, betrokken burgers en creatieve consumenten die graag een bijdrage willen leveren aan een betere, gezonde, eerlijke en duurzame wereld. Deze groeiende en gewilde doelgroep herkent zich in de speerpunten van Trouw: onderwijs & opvoeding, natuur & milieu, levensbeschouwing, maatschappelijke betrokkenheid en zorg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden