Trots van Maastricht en hoera, binnen het budget

tunnel A2 | einde van jarenlang verkeersleed in Maastricht is in zicht. Nog een paar rondleidingen, en dan begint de afbouw.

Een toonvast driewerf 'hoera' weerklinkt tegen de wanden van de A2-tunnel in Maastricht. "Hij leve lang, hij leeeeve lang", vervolgen de vijftig leden van het bekende mannenkoor Mastreechter Staar, die in zingen uitbarsten tijdens een rondleiding die hun koor krijgt door de bijna voltooide Koning Willem-Alexandertunnel. De akoestiek is in ieder geval prima.

De afgelopen vier jaar konden groepen de bouwput en later de tunnelbuizen bezoeken, maar 'de Staar' is een van de laatste groepen die de Maastrichtse VVV er rondleidt. Vanaf woensdag willen de bouwers in alle rust de systemen kunnen testen om de boel af te ronden. Rond de jaarwisseling gaat de tunnel open.

Het meerstemmige 'hoera' is wel op zijn plaats. Het verkeer op de A2, de snelweg die nu nog dwars door de Limburgse hoofdstad loopt, gaat vanaf begin 2017 ondergronds. Een flinke opluchting voor de wijken die nu nog aan de snelweg liggen. En ook voor het verkeer: wie over de A2 naar het zuiden rijdt, stond altijd in de file in Maastricht, waar de weg onderbroken wordt door vijf kruispunten met stoplichten. Straks kunnen auto's met 100 kilometer per uur onder de stad door.

Dat gebeurt in een dubbellaags tunnel: onder twee buizen voor doorgaand verkeer, daarboven twee voor regionaal verkeer. Voor zover bekend hebben in Europa alleen Parijs en Marseille zo'n ondergrondse dubbeldeksweg, maar daar mogen geen vrachtwagens in. In Maastricht wel. Elke buis is 4,70 meter hoog. En 'hoera', het project bleef binnen het budget van 850 miljoen, ingelegd door gemeente, provincie en Rijk.

Het is niet louter hosanna in de stad. De wijken rond de tunnelmonden vrezen hogere uitstoot van fijnstof. Onderaannemer Mecra kwam in opspraak omdat Portugese tunnelbouwers bijna 1000 euro per maand huur moesten betalen voor een piepklein kamertje. Er loopt een proces.

Ook Ballast Nedam en Strukton, de ontwikkelaars van de tunnel, kijken met gemengde gevoelens terug. Waar de overheid geen geld hoefde bij te passen, moesten zij een verlies van 44 miljoen slikken.

Kanttekeningen zijn aan de mannen van het zangkoor niet besteed. Zij hebben warme gevoelens bij deze nieuwe trots van Maastricht. "Eindelijk is er eens een groot bedrag voor een bouwproject naar Limburg gegaan", zegt Lambert Miessen. "Iedereen in en rond Maastricht heeft dit met grote interesse gevolgd. Ik ben er dikwijls met mijn neus bovenop gaan staan, als ik langsfietste. We hebben maar heel weinig overlast gehad."

Vincent van den Bergh is ook fan van de tunnel. Hij liet zelfs regelmatig een camera aan een stok in de bouwput zakken, totdat iemand hem sommeerde daarmee op te houden. "De chauffeurs beneden schrokken ervan", vertelt hij.

Pierre Backus loopt zichtbaar onder de indruk door de tunnelbuis. "Dit is overweldigend", zegt hij. "Een heel apart gevoel." Wim Geijen valt hem bij. "Dit is iets unieks. Ja, ik ben trots. Zoals ik trots ben op alles dat Maastrichts is."

Meer luchtvervuiling, maar beter verdeeld

Hoewel de tunnel de luchtkwaliteit in grote delen van de stad verbetert, neemt de totale uitstoot van fijnstof toe. Dat blijkt uit een schatting van bouwbedrijven Strukton en Ballast Nedam.

Doordat het verkeer straks lekker door kan rijden, heeft de tunnel waarschijnlijk een aanzuigende werking. Vooral rond de tunnelmonden komt meer uitstoot. Wel is die uitstoot beter verdeeld dan de huidige luchtvervuiling in de stad. De lucht in de wijken langs het tracé blijft overal onder het Europese maximum voor fijnstof, verwacht de gemeente. Zonder tunnel zou die norm volgend jaar op vier plaatsen in de stad worden overschreden.

De Maastrichtse actiegroep Klaor Loch vindt dat de snelheid in de tunnel omlaag moet, en dat de lucht uit de tunnel gefilterd moet worden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden