Tros speelt 'Van gewest tot gewest'

Koeien staan doorgaans in de wei of op stal. Maar ergens tussen Vinkeveen en Mijdrecht zwemmen ze. Vijf, zes, tien koeien. Boer erbij, lekker pootjebaden. Het zijn wonderlijke beelden, waarmee de eerste aflevering van de zesdelige Tros-serie 'De nieuwe boeren' oorspronkelijk begon. Waarom zwemmen die koeien daar? Groeit het lekkerste gras soms tussen de visjes?

Nee, het is gewoon een leuk beeld, verdedigde programmamaker Kees Colenbrander twee weken geleden zijn aanpak op de persviewing. Colenbrander, bekend van de mooie reality-documentaires 'Bureau Balistraat' en 'Bureau Bijlmer', voegde er nog veelbetekenend aan toe dat die koeien 'echt uit zichzelf' de sloot waren ingelopen. Alsof daarmee alle vragen zijn opgelost.

De Tros is erg trots op haar nieuwe serie. ,,Een pareltje'', jubelde de woordvoerder van de omroep. Maar hij had toen de eerste aflevering nog niet gezien.

Op zich een mooi gegeven, het plattelandsbestaan tussen Amsterdam en Utrecht. Langzaam verpletterd door 'het beleid van boven'. Oprukkende bebouwing, plannen voor natuurontwikkeling, verbreding van de A2, subsidiekranen die langzaam worden dichtgedraaid.

Colenbrander nuanceert het beeld van klagende boeren, notoire dwarsliggers die niet met de vooruitgang mee willen gaan. Hij presenteert juist betrokken, zelfbewuste ondernemers die ook risico's nemen, zoals het jonge boerenechtpaar Verhoef, dat naar Canada emigreert.

Maar tegelijk verzuipt hij in zijn aanpak. Te veel verhaallijnen, te weinig uitgediept. 'Wie is nu eigenlijk wie?', was twee weken geleden de terechte kritiek. Zelfs Tros-baas Huib Boermans, directeur radio en tv, merkte fijntjes op dat 'er nog wel wat aan gebeuren moet'.

De eerste aflevering van 'De nieuwe boeren' is daarom ingrijpend bewerkt. Nieuwe montage, andere beeldselectie en een vriendelijke voice over. Zo wordt de badscène van de koeien minder prominent gebracht en is zij beter toegelicht: het zijn kalveren, voor het eerst in de wei, nog onbekend met het fenomeen sloot. En nu is ook duidelijk wat die tv-ploeg van het Ikon-programma 'Babylon' doet op het erf van boer Sjaak Bouwman: die maakt een reportage over de bezwaren van de verbaal goed onderlegde Bouwman tegen de provinciale plannen voor natuurbouw. De aflevering heeft daarmee zeker aan kwaliteit gewonnen: zij is nu tenminste begrijpelijk. Maar de supermarktklanken die de beelden ondersteunen zijn jammergenoeg bij de hermontage aan het mes ontsnapt. Een willekeurig Teletubbie-deuntje is boeiender dan deze muzak.

Of de serie interessant genoeg is voor zes afleveringen, is een andere vraag. Het programma doet, vooral door de voice over en de beelden van het land waar het leven goed is, erg denken aan 'Van gewest tot gewest'. De werkwijze die Colenbrander typeert (camera op de rug, vooral registreren, de kijker conclusies laten trekken) raakt op deze manier ook ondergesneeuwd. Het eindresultaat is een compromisje.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden