'Tristan und Isolde' krijgt een nieuwe kans

De Nederlandse Opera gaat het nog eens proberen. Morgen is de première van een nieuwe productie van Wagners 'Tristan und Isolde'. Sir Simon Rattle leidt het Rotterdams Philharmonisch Orkest, internationaal gewaardeerde Wagner-solisten zingen de hoofdrollen en Alfred Kirchner, verantwoordelijk voor de Bayreuther 'Ring des Nibelungen' van 1994 tot 1999, voert de regie.

De nieuwe enscenering moet de herinnering aan de oude wegnemen. In 1987, Jan van Vlijmen was nog intendant, zorgde de 'Tristan'-productie van regisseur Jürgen Gosch voor het grootste schandaal uit de geschiedenis van DNO. Ondanks het hoge muzikale niveau van de voorstellingen (Hartmut Haenchen leidde het Koninklijk Concertgebouworkest, Deborah Polaski, Jard van Nes, John Bröcheler en Jan-Hendrik Rootering zongen in de belangrijkste rollen) was de publieke verontwaardiging over de kaalslag op het toneel ongekend heftig. Vooral de uniforme lakens waarin alle flink uit de kluiten gewassen zangers waren gewikkeld, waren mikpunt van hoon.

Het massale boegeroep na afloop van de première sputterde voort in de pers, waar voor- en tegenstanders elkaar met argumenten te lijf gingen. Zelfs Jard van Nes stak haar onvrede over Gosch niet onder stoelen of banken. Persoonlijk heb ik al die opwinding over Gosch' enscenering nooit begrepen. Hij is de repetities intuïtief, met open vizier en zonder vooropgezet concept ingegaan. Het was een work-in-progress, een werkmethode die regisseur Pierre Audi ook hanteert en die door het tegenwoordige operapubliek volledig geaccepteerd is.

Met 'Tristan und Isolde' maakt DNO voor de tweede keer een nieuwe enscenering van een opera die al eerder in het Muziektheater te zien was. Hiervóór kreeg Verdi's 'Falstaff' ook een nieuwe kans na de desastreuze en peperdure enscenering waarmee het Muziektheater in 1986 haar deuren opende. Even zag het er naar uit dat DNO opnieuw tegenslag te verduren kreeg. De beoogde tenor Thomas Moser moest op doktersadvies zijn Tristan-debuut uitstellen. De repetities waren al een week onderweg en waar vind je zo snel een Tristan-vertolker in een tijd waarin goede Wagner-tenoren zo goed als verdwenen lijken? Rattle adviseerde om de Britse tenor John Treleaven te vragen. Die werd voor de eervolle opdracht van al vastgelegde contracten verlost en staat morgen voor het eerst in het Muziektheater.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden