Trieste vrouwen in Teheran

BELINDA VAN DE GRAAF

Tales

Regie: Rakhshan Bani-Etemad. Met Habib Rezaei.

**

Rakhshan Bani-Etemad geldt als de beroemdste vrouwelijke filmmaker van Iran. Het heeft even geduurd maar met 'Tales' verschijnt de 61-jarige regisseuse dan eindelijk ook in de Nederlandse filmtheaters. Niet dat het meteen liefde op het eerste gezicht is. Zo biedt deze mozaïekfilm, waarin verschillende verhalen aan elkaar worden geregen, wel zicht op de Iraanse samenleving, waarin mensen gebukt gaan onder armoede, bureaucratie en analfabetisme, maar door het grote aantal snapshots blijven de karakters te mager.

Het begint goed met een scène in een taxi die verrassend genoeg niet voortborduurt op de passagier, een documentairemaker, maar op de taxichauffeur, waardoor je al snel in de sfeer bent van Jafar Panahi's 'Taxi Teheran'. Voor Bani-Etemad pakt dat niet zo gunstig uit. De Iraanse regisseuse mist de flair en de humor waarmee Panahi zijn verhalen vertelt. Door te focussen op problemen ontstaat er een gevoel van moedeloosheid dat versterkt wordt door de clichématige tekening van personages, zoals de ongeïnteresseerde ambtenaar of de machteloze werknemer die al maanden geen salaris ontvangt.

Zo verschijnen er ook nogal wat trieste vrouwen in beeld. De een is mishandeld, de ander drugsverslaafd. Maar het is niet zo dat een vrouwelijke regisseur betere vrouwenportretten maakt. Opnieuw gaan de gedachten uit naar Panahi en het drama waarmee hij de Gouden Leeuw won in Venetië. 'The Circle' stelde aan de hand van acht gesluierde vrouwen het seksisme in de Iraanse samenleving aan de kaak. 'Tales' mist die focus.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden