Treurig stemmende liefdesfilms in 2005

Het is somber gesteld met het imago van de liefde. In 2005 wat somberder dan in andere jaren, valt te lezen in het nieuwe Filmjaarboek 2005.

In zijn essay ’Verwelkte romantiek’ bekijkt Kevin Toma (filmcriticus voor De Gelderlander en De Filmkrant) de vele treurig stemmende liefdesfilms van het afgelopen jaar: ’Closer’, ’La conseguenze de l’amore’, ’Code 46’, ’Guernsey’. Kilte, leugens, bedrog, afstand, vervreemding. ’Kan een relatie stuklopen op een verkeerde dosis films’ vraagt Toma zich angstig af. Dat kan heel goed - hoeveel verkeringen lopen er niet stuk op een nagesprek - maar het jaarboek zelf levert ook het mogelijke tegengif. Ook uit 2005: ’Bin Jip’, ’Yes’. Films die hoog scoorden op de favorietenlijstjes van de filmrecensenten; gedeformeerde romantici als dat nu eenmaal zijn.

Het leeuwendeel van het jaarlijkse naslagwerk gaat op aan de filmbeschrijvingen en credits van alle films die vorig jaar in Nederland in de bioscoop zijn uitgebracht, zo’n 330 titels. Best bezochte film: ’Harry Potter and the Goblet of Fire’ (1.014.516), ’Madagascar’ op twee (997.492), ’War of the Worlds’ op drie (684.502). Enige Nederlandse film in top 10: ’Kameleon 2’ (414.133). Slechts bezocht: ’Cinema Invisible - Brossa’, slechts 2 bezoekers - dat krijg je met zo’n titel.

Geslaagd en informatief is het essay van Skrien-redacteur Kees Driessen over de Dardennes, die met ’L’enfant’ in 2005 hun tweede Gouden Palm wonnen. Driessen bekeek hun vroege documentaires die altijd als vanzelfsprekende voorlopers van hun jakkerige, documentaire stijl zijn gezien. Onzin, zo blijkt, want de Dardennes sloegen in die eerdere, veel minder goede films juist een heel andere toon aan: hoogdravende voice-over, statische camera, veel archiefmateriaal. Tussen 1992 en 1996 (het jaar van ’La Promesse’) hebben ze dat radicaal veranderd. Andere invloeden (Dogma, Bresson) blijven buiten beschouwing, maar Driessen put wel uit interviews waarin de regisseurs zelf hun veranderde aanpak toelichten. Ze wilden niet meer alles laten zien maar juist op zoek naar iets en iemand wat weerstand biedt, ook fysiek. ’Die weerstand geeft waarheid en leven aan wat we filmen’, aldus de Dardennes. Steeds meer gericht op het individu, en eerder moreel dan politiek bewogen, werd het maatschappelijk effect van hun films ironisch genoeg alleen maar groter, concludeert Driessen. Gouden Palm-winnaar ’Rosetta’ zorgde in België voor het Rosettaplan tegen jeugdwerkloosheid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden