Trendsport ontdekt door fabrikanten

Een jongen gooit soepel de bal door de ring. Hij speelt buiten, in de open lucht. Aan zijn voeten de meest geavanceerde Nikes van dit jaar: in de reclame is basketbal tegenwoordig dè sport voor sportschoenverkopers. Of, om preciezer te zijn, het Amerikaanse pleintjesbasketbal is dat. Nu ook in Nederland.

“We wisten dat we goed waren. Want vorig jaar heb ik ook aan het Nederlands Kampioenschap meegedaan, en gewonnen. Bij het Europese Kampioenschap in Milaan heeft ons team toen verloren. We waren eigenlijk net te jong, pas 15. Moesten we tegen van die hele grote jongens... Maar ik denk dat we dit jaar in Duitsland wèl kunnen winnen.”

Aan het woord is de zojuist zestien jaar geworden Niek van Elk. In juli dit jaar werd hij met zijn team 'Triple Threat' Nederlands kampioen pleintjesbasketbal.

Deze nieuwe sport wordt steeds populairder onder Nederlandse jongeren. En geen wonder. Bij pleintjesbasketbal heb je meer vrijheid in het veld. Een team bestaat maar uit drie spelers en een reserve: je krijgt de bal dus vaak in handen. En na vijftien minuten is het weer voorbij.

Maar niet alleen jongeren vinden de sport aantrekkelijk, vooral fabrikanten van sportschoenen hebben de pleintjes ontdekt. Fabrikant Reebok organiseert sinds 1991 ieder jaar het Nederlands Kampioenschap Pleintjesbasketbal.

Dit jaar werd het toernooi in Nijmegen gehouden. De winaars mogen met een volle tas gewonnen Reebok-gear volgend weekend naar het Europese Kampioenschap in Frankfurt.

Leonie de Vlieger (17) werd met haar team 'Guess Who Part Two' Nederlands kampioen bij de meisjes tussen 16 en 18 jaar.

Leonie: “We spelen allemaal bij een vereniging, maar niet in hetzelfde team. Voor de voorrondes in Utrecht hadden we nog nooit samen gespeeld. En voor de wedstrijden in Nijmegen konden we ook niet meer samen trainen. Daar moesten we in de finale tegen een team uit Haaren, waarvan we al een keer verloren hadden. Ik had dus echt niet verwacht dat we zouden winnen.”

Ook Converse sponsorde een toernooi, dat vorig weekend bij de Amsterdamse Rai gehouden werd. Van de 1 200 deelnemers was Sander Goffree (9) de jongste. Samen met een vriendje uit de straat en een jongen van school schreef hij zich in. Ze wonnen de helft van de wedstrijden en drongen zelfs tot de finale door. Toch wil Sander niet lid worden van een basketbalvereniging. Sander: “Ik vond het wel leuk om mee te doen, maar ik zit al twee jaar op voetbal en dat vind ik veel leuker.”

Behalve Reebok en Converse houden ook andere bekende sportmerken zich met pleintjesbasketbal bezig. Het schijnt dat Nike het Museumplein in Amsterdam voor de jonge sport wil adopteren. Het plein zou dan in een wedstrijdveld veranderd kunnen worden door de resten van tienduizend vermalen voetbalschoenen op het plein te storten. Een stunt die Nike dit jaar ook al in Berlijn uithaalde.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden