Treinen naar Brussel blijft nog wel even behelpen

De reiziger staat in de kou, stelde de parlementaire enquêtecommissie Fyra gisteren. En dat zal kloppen, want bijna 1 op de 10 treinen van Intercity Direct, de nieuwe naam voor Fyra, was in het eerste half jaar van 2015 vertraagd. En 7 procent van deze treinen op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda viel helemaal uit. Volgens Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl is een uitvalpercentage van zo'n 1,5 procent normaal. "Als je echt op tijd op een afspraak moet zijn, kun je niet op de Intercity Direct vertrouwen."

De Intercity Direct is in tegenstelling tot dat de afgekeurde Italiaanse Fyra's geen hogesnelheidstrein. Hij rijdt met 160 kilometer per uur maar iets harder dan een normale trein (140 km/u). Toch levert de Intercity Direct behoorlijk wat tijdwinst op ten opzichte van de gewone trein die naar Brussel rijdt, zegt Van Kuyeren. "Dat komt vooral doordat de gewone trein een langere reistijd heeft, doordat hij meer stops maakt en een langer traject aflegt."

Wat het traject naar Brussel betreft is er voor iedereen die de Thalys te duur vindt en toch naar België wil de Beneluxtrein, over het gewone spoor. Deze gaat nu echter een stuk langzamer dan hij deed vlak voor de introductie van de Fyra eind 2012. "Hij doet er nu drie uur en een kwartier over. Een half uur langer dan vroeger." Dat komt doordat de Beneluxtrein nu via Den Haag rijdt en bovendien meer stops heeft in België, waaronder een stop bij het vliegveld van Brussel. Van Kuyeren: "De Belgen zeggen dat dit niet anders kan, maar je moet bedenken dat ze ook aandeelhouder zijn in de Thalys." Met de bus kun je nu goedkoper en sneller in België komen. Het plan is wel dat de Beneluxtrein vanaf eind volgend jaar voor een deel via de hogesnelheidslijn gaat rijden. "Dan zou de reistijd een kwartier korter kunnen worden", zegt Van Kuyeren.

Ooit zijn al deze alternatieven voor de Fyra door zowel Mansveld als de NS als prima plan gepresenteerd. Toch is de enquêtecommissie niet tevreden met het vervangende aanbod, zo bleek gisteren uit de scherpe conclusies. Het is nog afwachten of de NS nog met een beter vervoersaanbod komen. "We nemen het rapport van de commissie heel serieus en zijn er vandaag mee aan de slag gegaan", laat NS-woordvoerder Eric Trinthamer weten. De NS hebben echter nog flink wat tijd nodig om de mogelijkheden te onderzoeken.

Van Kuyeren ziet het voor het einde van de concessie (het recht om het vervoer te mogen verzorgen) in 2024 niet meer gebeuren dat er een beter aanbod komt. "De onderhandelingspositie van de Nederlandse overheid is heel zwak. Zelfs al is er de wil bij de NS om tot een beter aanbod te komen, dan nog is het de vraag of het lukt om de Belgen mee te krijgen."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden