Transparant, imponerend, strak en verbindend

openbaar vervoer | Het nieuwe station in Breda moet de stad beter verbinden met de wijk Belcrum en met rest van de wereld.

Een parkeerplaats is meestal niet een plek waar een mens zich graag lang ophoudt. Dat het niet onprettig hoeft te zijn, bewijst het nieuwe parkeerdek bovenop het nieuwe station Breda.

Er is zelfs een reden om er een keer te komen als je geen auto hebt: het wijdse uitzicht over de Brabantse stad. Architect Koen van Velsen wijst trots op het groen tussen de auto's en de overdekte looppaden voor als het regent. En wie de juiste schacht weet te vinden kan van boven kijken hoe de treinen en bussen beneden in het station komen en gaan.

Treinen én bussen. Station Breda is namelijk niet alleen een project van stationbouwer ProRail, maar ook van de gemeente Breda die graag het busstation wilde onderbrengen in hetzelfde complex. Ook de NS deden mee. De spoorvervoerder investeerde in 150 woningen, 22.000 vierkante meter kantoorruimte en 9500 vierkante meter winkelruimte in het complex. Behalve 720 parkeerplekken voor auto's is er ook veel ruimte ingebouwd voor fietsen: 6500 plekken, plus een fietspad dat recht onder het treinstation doorloopt. Vandaag wordt het station officieel geopend.

De hoofdentree, de galerijwoningen, de glazen façades. Het maakt station Breda tot een strak, imponerend bouwwerk. Het is ontworpen met het idee dat er een hogesnelheidstrein naar België zou komen. De aansluiting kwam er weliswaar, maar of er ook ooit een hogesnelheidstrein gaat rijden is onduidelijk.

Hogesnelheidstrein Fyra werd al na enkele weken rijden in januari 2013 van de rails gehaald vanwege de vele gebreken van de trein. Wel komt er over het traject in 2017 een intercityverbinding met Antwerpen.

Gelukkig dient het station ook een ander belangrijk doel: het verbinden van de beide delen van de stad. Vandaar het gebruik van baksteen, dat ook terug is te vinden in de huizen aan weerszijden. Vandaar dat je dankzij façades van glas door het station heen kunt kijken. Wie aankomt met de trein ziet aan de ene kant de huizen van de wijk Belcrum en aan de andere kant de straat die naar binnenstadspark Valkenberg leidt.

Een complex met daarin een station, woningen en winkels. Dat doet denken aan station Utrecht en Hoog Catharijne, dat vooral voor de verbouwing werd geassocieerd met onveilige, donkere plekken. Maar volgens architect Van Velsen is station Breda daar niet mee te vergelijken. "In Utrecht zit alles heel erg door elkaar. Hier is juist een duidelijke scheiding tussen het winkelcentrum en het station. Ook wonen en werken zit apart van elkaar."

Bovendien heeft de architect juist zijn uiterste best gedaan om donkere hoeken te vermijden. "Op allerlei plekken is er lichtinval."

Toch is er in vergelijking met een aantal andere nieuwe stations minder daglicht. Dit heeft ermee te maken dat er in Breda zo prachtig op het dak geparkeerd kan worden. Verschil moet er zijn, meent ProRail. "Diversiteit is juist mooi", zegt een woordvoerder.

de kosten liepen op

Het station, dat de afgelopen vier jaar werd gebouwd door aannemers Ballast Nedam en Hurks, was aanvankelijk begroot op 133 miljoen euro. Er ontstond echter een probleem met geluidsoverlast bij het heien, wat leidde tot vertraging. Ook bleek het toch wat lastiger om het station tijdens de verbouwing open te houden. En dus kostte de bouw uiteindelijk 145 miljoen euro

.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden