Transavia moet prijsvechter worden

Air France-KLM investeert een miljard in uitbreiding van dochtermaatschappij om de budgetreiziger te lokken

Alexandre de Juniac kon het blijkbaar niet meer voor zich houden. Gisterochtend verklapte de topman van Air France-KLM in een interview met de Franse krant Les Echos dat dochtermaatschappij Transavia wordt omgevormd tot een prijsvechter die kan concurreren met budgetmaatschappijen als Easyjet, Ryanair, Wizz Air en Vueling. De Frans-Nederlandse vliegtuigmaatschappij gaat de komende vijf jaar een miljard euro investeren in de uitbreiding van Transavia.

Het is een belangrijk onderdeel van de groeistrategie voor tot en met 2020, die Air France-KLM pas vandaag zou presenteren. De rol van Transavia daarin is groot: het moet de belangrijkste vakantievervoerder worden binnen het concern. "Door die investering groeit de vloot van Transavia vóór 2017 naar meer dan honderd vliegtuigen, tegen een vijftigtal nu."

In 1965 werd de vliegmaatschappij opgericht als Transavia Limburg, met Maastricht Aachen Airport als thuisbasis. Sinds de jaren tachtig stond zij bekend als een voordelige chartermaatschappij met Europese bestemmingen.

Door verlieslijdende routes van Air France te schrappen, heeft het luchtvaartconcern start- en landingstijden vrijgespeeld op de Parijse luchthaven Orly. Transavia moet die nu gaan opvullen door nieuwe routes te openen.

Zo probeert Air France-KLM, met een omzet van 25,5 miljard euro de grootste luchtvaartonderneming ter wereld, marktaandeel terug te winnen op zowel prijsvechters als snel groeiende rivalen uit het Midden-Oosten, zoals Emirates en Qatar Airways. De Franse tak van Transavia groeit volgens De Juniac de komende vijf jaar van 14 naar 37 vliegtuigen.

Met deze uitbreiding volgt Air France-KLM het voorbeeld van Lufthansa. De Duitse concurrent stort zich op budgetvluchten met de vrij onbekende maatschappij Eurowings. Daarnaast overweegt Lufthansa een afdeling voor voordelige langeafstandsvluchten.

Jarenlang leken de traditionele Europese vliegmaatschappijen de opmars van de zogenoemde low cost carriers te negeren. Dat lukte niet, want Ryanair en Easyjet waren de grote winnaars van de luchtvaart. Ze boorden een nieuw publiek aan en maakten het vliegen gewoon. Vliegtuigen werden touringcars met vleugels. Alleen lopen was nog goedkoper.

Tussen 1999 en 2009 groeide het Europese marktaandeel van de budgetvliegers van 9 naar 39 procent, terwijl British Airways, Lufthansa en Air France-KLM tijdens de crisis honderden miljoenen euro's verlies leden. Maar het tij lijkt eindelijk gekeerd. De gevestigde airliners zijn wakker geworden en gaan strijdbaar de moordende concurrentie om de budgetreiziger aan.

De budgetmaatschappijen als Easyjet en Ryanair hebben er een kunst van gemaakt een vliegticket zo veel mogelijk uit te kleden. Zo blijft de prijs laag. Vaak worden extra kosten gerekend voor stoelreservering, eten en drinken aan boord, koffers in het bagageruim en binnenkort wellicht ook voor een bezoek aan het toilet.

In april van dit jaar benadrukte KLM-topman Elbers in een interview met Luchtvaartnieuws nog dat Transavia niet te vergelijken is met Ryanair. "Transavia is het lowcost-vehikel binnen de groep, maar het heeft een bepaald serviceprofiel dat anders is dan Ryanair." Maar bij budgetvliegen gaat het om de laagste prijs, niet om de service. En die prijs lijkt de nieuwe strategie van Air France-KLM met Transavia te worden.

Easyjet

De Britse lowbudgetmaatschappij werd in 1995 opgericht door de Griekse zakenman Stelios Haji-Ioannou. Easyjet groeide uit tot een van de grootste prijsvechters van Europa met een jaarlijkse omzet van 5,1 miljard euro. De vloot bestaat uit ruim 200 toestellen. In 2015 opent de maatschappij een basis op Schiphol.

Ryanair

Ryanair is de grootste prijsvechter van Europa. De maatschappij werd in 1985 opgericht. Vanaf 1991 creëerde topman Martin O'Leary de veel gekopieerde succesformule. Ryanair heeft driehonderd vliegtuigen en bestelde er onlangs nog honderd bij Boeing. In Nederland wordt gevlogen vanaf Eindhoven, Maastricht en Groningen.

Transavia

Opgericht in 1965. Tegenwoordig vertrekken per dag tientallen vluchten vanaf Schiphol naar bijna alle hoeken van Europa en Noord-Afrika. Met Transavia vliegen kan ook vanaf Rotterdam, Groningen en Maastricht. In 2013 draaide Transavia 25 miljoen euro verlies. De vloot telt 50 vliegtuigen, in 2019 moeten dat er 100 zijn.

Wizz Air

Het Hongaarse Wizz Air bestaat sinds 2003 en richt zich voornamelijk op Centraal- en Oost-Europa. Wizz Air heeft 53 toestellen van het Airbus A320-type. Het laatste boekjaar bedroeg de omzet ruim een miljard euro. In Nederland vliegt Wizz Air vanaf Eindhoven en vanaf deze maand ook van Groningen Airport Eelde.

Vueling

Het Spaanse Vueling bestaat sinds 2004. In 2013 nam de Brits-Spaanse luchtvaartgroep IAG, waar ook British Airways en Iberia deel van uitmaken, Vueling over voor 277 miljoen euro. Vueling, dat bekend staat om de goede service, vliegt vooral op Zuid-Europese bestemmingen. In Nederland vliegt Vueling vanaf Schiphol.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden