Transavia houdt Air France-KLM op koers

Groeispurt | Ten opzichte van vorig jaar juli nam het aantal passagiers bij de budgetdochter toe met een kwart.

Goedkope olie en Transavia houden het kwakkelende Air France-KLM op koers deze zomer. Opvallend is de rol van de Nederlandse budgetdochter. Die vertoonde een enorme groeispurt als het gaat om het passagiersaantal. In de vakantiemaand juli stapten meer passagiers in bij Air France-KLM, of beter gezegd bij Transavia.

Ten opzichte van vorig jaar juli nam het aantal passagiers bij Transavia met bijna een kwart toe tot 1,6 miljoen. In juni groeide Transavia ook al met 19 procent. Dat zijn flinke stijgingen, waarop Air France-KLM al een tijdje zinspeelde. Als onderdeel van een groter groeiplan trok het moederbedrijf twee jaar geleden een miljard uit om de chartermaatschappij op te tuigen als prijsvechter. Doel: een plek veroveren naast budgetmaatschappijen als easyJet, Ryanair en Vueling. Naast kostenbesparingen bij Air France-KLM moet budgetmaatschappij Transavia voor een groter marktaandeel en meer inkomsten zorgen om het moederbedrijf weer concurrerend en gezond te maken.

De groei van Transavia komt volgens luchtvaartonderzoeker Joost Zuidberg van SEO Economisch Onderzoek grotendeels van de nieuwe thuisbasis in München, de derde na Schiphol en Orly. Sinds dit voorjaar staan in Duitsland vier toestellen van de budgetvlieger. Transavia concurreert daar voornamelijk met Air Berlin en Lufthansa, die in een duurder segment zitten. Omdat de Duitse moedermaatschappij de aankomende winter op vrijwel dezelfde bestemmingen vliegt, ligt daar een mooie kans voor het goedkopere Transavia, zo blijkt nu.

Belangrijke concurrenten als easyJet en Ryanair hebben geen thuisbasis in München. Een slimme zet dus van Transavia om zich op de Beierse luchthaven te vestigen, vindt Zuidberg. Transavia zet hiermee een eerste, belangrijke stap naar een verdere uitbreiding in Europa en dit zal zeker niet de laatste zijn.

Het is nog niet zeker waar, maar de dochter van Air France-KLM wil ook elders in Europa nieuwe thuisbases openen. Zo passeerden Lissabon en Dresden al eens de revue. Een uitdaging ligt daar wel, want zo'n nieuwe thuishaven moet een verzorgingsgebied hebben dat dichtbevolkt is. Het is ook belangrijk dat andere grote prijsvechters er nog geen thuisbasis hebben. De mogelijkheden van Transavia zijn daardoor beperkt.

Of Transavia easyJet voorbij vliegt in de toekomst? Zuidberg vermoedt van niet. In de zomer vliegen er ruim veertig toestellen heen en weer voor deze Nederlandse dochter van Air France-KLM, exclusief de 26 vliegtuigen van de Franse tak van Transavia. Daarnaast zijn er twintig Boeing 737-800's in bestelling. Transavia blijft relatief klein vergeleken met easyJet met meer dan 200 vliegtuigen en Ryanair met zelfs 350. Die kunnen door de schaalgrootte hun vluchten nog altijd een stuk goedkoper aanbieden.

Luchtvaartdeskundige Hans Heerkens vindt het verrassend dat de dochtermaatschappij van Air France-KLM het in korte tijd zo goed doet. De uitbreiding naar München heeft pas dit voorjaar plaatsgehad. Heerkens verwijst naar Buzz, een prijsvechter die KLM in 1999 zelf oprichtte om er in 2004 de stekker alweer uit te trekken. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden. "Buzz had te veel weg van oprichter KLM, daar ging het mis", denkt hij. "Transavia staat - in Nederland - duidelijk losser van de moedermaatschappij. Het had al een gevestigde naam en klantenkring voordat ze 100 procent eigendom van KLM werd. Dat werkt nu mee."

Ondanks de mooie groeicijfers is Transavia er nog lang niet. De kostenstructuur bij deze budgetmaatschappij is duurder onder meer qua salarissen dan bij de echte grote prijsvechters. De Franse piloten, die bij het minste of geringste naar het stakingswapen grijpen, zien de groei van Transavia met argusogen aan omdat het daar goedkoper moet dan bij Air France. Zij vrezen een verslechtering van hun riante arbeidsvoorwaarden en salarissen. De 'prinsjes van Air France', zoals ze in de volksmond schertsend genoemd worden, weten tot nu bijna elke verandering bij de Franse luchtvaartmaatschappij tegen te houden. De groeicijfers van Transavia zullen door de luchtvaartbonden in Frankrijk met de nodige argwaan worden bekeken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden