Tram, bus en metro veiliger dankzij ov-chipkaart

Beeld Otto Snoek

Sinds de invoering van de ov-chipkaart is het openbaar vervoer in de grote steden aanzienlijk veiliger geworden. Dat blijkt uit onderzoek van Trouw bij de vervoerders in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

In 2009 verving de ov-chipkaart de strippenkaart. Sindsdien daalt het aantal incidenten. Dat komt vooral door een afname van het aantal zwartrijders. De meeste agressie in het openbaar vervoer komt van niet-betalende passagiers die betrapt worden.

In de Amsterdamse metro daalde het aantal zwartrijders van 13 procent in 2009 naar 2,5 procent in 2013. Bij de RET in Rotterdam ging dat percentage in het gehele openbaar vervoer terug van 13,1 naar 1,6, in Den Haag van 9,1 naar 3.
Het aantal zwartrijders nam vooral in deze drie steden af, omdat er metro's rijden. Sinds de poortjes naar de metroperrons zijn afgesloten, is het veel moeilijker zonder betalen binnen te komen.

In de bus ligt het aantal zwartrijders altijd al laag, omdat passagiers langs de chauffeur moeten. Ook het aantal niet-betalers in de tram is afgenomen, sinds de ov-chipkaart landelijk is ingevoerd en de incheckzuilen geen kinderziektes meer vertonen.

Incidenten
Hoewel het aantal zwartrijders in Amsterdam verminderde, nam het aantal incidenten daar vorig jaar toe. Dit komt omdat het GVB medewerkers in 2013 heeft gevraagd alle incidenten te melden, zegt een woordvoerster. "Het jaar ervoor nam de overlast nog af. De veiligheidsbeleving van de passagiers is alleen maar toegenomen."

Het aantal geweldsmisdrijven in het Rotterdamse openbaar vervoer liep terug van 392 in 2009 naar 202 in 2013. Ook het aantal bedreigingen nam flink af. RET-directeur Pedro Peters is tevreden met die daling, maar benadrukt dat er nog altijd vier keer per week geweldsincidenten zijn. "Dat is nog steeds belachelijk. We moeten ook oppassen voor normvervaging. Het geweld dat er is, is harder dan een paar jaar terug."

Maatregelen
In Den Haag nam het aantal geweldsincidenten af van 135 in 2011 naar 74 vorig jaar. Overigens meet de HTM de incidenten op een andere manier dan het GVB en de RET. De RET ziet in de toegenomen veiligheid geen reden om het dure palet aan maatregelen af te bouwen. Het bedrijf besteedt jaarlijks 36 miljoen euro aan controleurs, camera's en surveillanten. Directeur Peters: "Het is veilig vanwége die maatregelen. We willen het toezicht in de avond uitbreiden. Passagiers voelen zich het veiligst, met iemand in RET-uniform in de metro."

Volgende week gaan op het eerste NS-station, Woerden, de poortjes permanent dicht. Dat wordt de komende jaren uitgebreid naar 82 stations. Daarmee moet straks 90 procent van de NS-passagiers door een ov-poortje, zegt een woordvoerder. Het huidig aantal zwartrijders wil hij niet noemen. "Wij verwachten een drastische afname. Ook van de agressie."

Trouw-abonnees lezen vandaag in de Verdieping de reportage 'Kaartcontrole in kogelwerend vest' over het openbaar vervoer in Rotterdam.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden