Traditionele cd-winkel legt 't loodje

ZEIST - Nog steeds wordt 85 procent van de muziek in Nederland verkocht via de cd-winkel. Maar blijft dat ook zo? Hoe bedreigend is het grote succes van het download-programma Napster, waarmee je veel muziek gratis van internet kunt plukken? Weliswaar is het gratis karakter van dat programma recent door de rechter verboden, maar wie zal de volgende whizzkid stoppen? En wat te doen aan de concurrentie van de online-cdwinkels als Amazone.com en Bol.com?

redactie economie

Over deze brandende vragen organiseerde branchevereniging NVGD gisteren een seminar in Zeist. Cultuursocioloog en trendwatcher Carl Rohde schetst een moderne consument die voor alles een stresskip is, die in zijn vrije tijd onthaast wil worden. Hij is ook iemand die fun en plezier zoekt. Ook dat leidt de gedachten even af van de druk-druk-druk-baan. En ten slotte zoekt de nieuwe consument service, heel veel service. In deze tijd van de aftakelende verzorgingsstaat moet hij het gevoel krijgen dat er toch voor hem wordt gezorgd. Elk merk en elke winkel die deze snaren raakt haalt de consument van de toekomst binnen, aldus Rohde.

Daar overheen komt nog eens de digitale revolutie. Een traditionele winkel kon kiezen uit veel klanten bedienen met weinig service of weinig klanten helpen met veel persoonlijke aandacht. Tussen die twee bestond een uitruil. De computer en internet zetten die wijsheid overboord. Het is nu mogelijk om en veel klanten te bedienen en die allemaal persoonlijke aandacht te geven. Je moet mee als winkelier. Er is geen ontkomen aan.

Winkeldeskundige Ron Cijs constateert een opmerkelijke tegenstelling. Enerzijds heeft de haastige consument geen tijd voor de dagelijkse boodschappen en anderzijds gaat hij in zijn vrije weekeinde graag winkelen. Dat zogenoemde 'funshoppen' staat nummer vijf in de top-10 van favoriete vrijetijdsbestedingen.

Dat is het dilemma van elke winkelier. Hoe kan je winkelen leuk maken? Door in ieder geval te zorgen voor koffie en een toilet. Dat zijn de basisbehoeften voor elke bezoeker. Dat hoeft niet gratis, denkt Cijs. Elke klant wil best f 3,75 voor zijn cappuccino neertellen als hij maar vermaakt wordt, als hij maar het gevoel krijgt een geweldige ervaring op te doen in jouw winkel, hield Cijs de cd-winkeliers voor.

Het grijze midden zal verdwijnen, voorspelt de winkeldeskundige. Daarom moet je als winkelier kiezen: voor extreem goedkoop bijvoorbeeld, of voor extreme service of voor veel gemak. Start een platencafé, of begin in je winkel met veel aan muziek gebonden technische snufjes.

Internet speelt daarbij een ondersteunende rol. Zet computers in je zaak, zodat klanten bij de platenmaatschappij onmiddellijk hun favoriete cd's kunnen bestellen als ze onverhoopt niet in voorraad zijn. Bezorg ze binnen enkele dagen thuis. Die combinatie van een fysieke winkel en internet zal het winnen, denkt Cijs.

Paul Kenward, commercieel directeur van platenmaatschappij EMI drukte zijn gehoor op het hart dat industrie en winkeliers elkaar nodig blijven hebben. Verkopen via internet geeft ook meer verkeer in de winkel, is zijn ervaring. Mensen worden via internet nieuwsgierig gemaakt en willen daarna in de winkel de hele cd horen.

EMI werkt daarnaast aan een idee om via internet muziek te verspreiden maar dan tegen betaling. De cd-winkel krijgt in dat idee een centrale plaats, verzekerde Kenward. ,,Wij maken de muziek, maar jullie kennen de lokale markt. Dat is en blijft de sleutel tot succes.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden