Traag internet maar grootse ambities

In zijn streven een wereldwijde toppositie te veroveren als ICT-bestemming, moet Kenia het vooral hebben van kleine hippe bedrijfjes.

Wie in Nairobi een internetcafé zoekt, heeft het makkelijk. Op bijna elke hoek van de straat prijkt de gevelreclame: cybercafé. De soms wat obscure lokalen vormen voor de meeste Kenianen de eenvoudigste toegang tot het net. Een aansluiting thuis is vaak nog onbetaalbaar.

Het ongedwongen sfeertje van de cybercafés is terug te vinden bij veel kleine opkomende ondernemingen in de informatie- en communicatietechnologie (ICT). Neem Mamamikes, een postorderbedrijfje dat via internet bestellingen aanneemt en kantoor houdt in een enigszins vervallen pand, in hartje Nairobi. Oprichter ’Segeni’ vertelt hoe hij tijdens zijn studie in de VS een jaar of acht geleden het bedrijfje oprichtte.

Vroeg beginnen, daar houdt de jonge ondernemer niet van. Zijn webwinkel stelt geëmigreerde Kenianen in staat om familieleden dure goederen zoals tv’s, koelkasten en camera’s cadeau te doen. Maar ook een bloemetje, een taart of een benzinebon behoren tot het digitale assortiment. Buitenlandse klanten betalen per creditcard, lokale geldtransacties gaan via de mobiele telefoon.

Segeni was zo slim om in de VS een internetrekening te openen. „Het is e-commerce op z’n Afrikaans. Inheemse banken zijn nog niet zo ver dat ze digitale betalingen ondersteunen. Winkelen via internet is nog toekomstmuziek”, legt hij uit.

Inmiddels telt Kenia een kleine drie miljoen internetgebruikers. Weliswaar is dat nog geen tien procent van de bevolking, maar ondanks de financiële crisis schrijdt de digitalisering net zoals de telecomsector – twaalf miljoen Kenianen hebben een mobieltje – onverminderd voort. Steeds meer bedrijven zien een eigen website als onmisbaar om beter zaken te doen. Ze worden op hun wenken bediend door allerlei bureaus voor webdesign.

Dit type kleine bedrijfjes fungeert als aanjager. Mede door hun toedoen nam het aantal lokale en nationale internetsites fors toe.

Fabian Owuor van Metrocomia, een toonaangevend webbureau: „Wij hebben ervoor gezorgd dat grote Keniaanse ondernemingen mondiaal een gezicht kregen. Ook omdat dit soort bureaus inmiddels een stuk professioneler is geworden.”

Owuor, zelf al tien jaar actief in de sector, ziet veel mogelijkheden voor buitenlandse bedrijven om in Oost-Afrika internet-gerelateerde klussen uit te besteden. „Het gebeurt helaas nog te weinig. We hebben de kennis in huis, waar het aan schort is goede managementcapaciteit.” De techneut wijst op het zelforganiserend vermogen van nerds als hijzelf. „Netwerken zoals de Internet Society Kenya en Skunk Works groeien hard. Het zijn platforms om de nieuwste ontwikkelingen uit te wisselen.”

Het zijn fenomenen die eerder ondanks dan dankzij de overheid ontstaan. Want hoewel ICT in de laatste begroting tot speerpunt werd gebombardeerd, beschikt Kenia nog altijd niet over zoiets vanzelfsprekends als glasvezel. De internetsnelheid is die uit het digitale stenen tijdperk: supertraag.

Daar moet iedereen, ook Fabian Owuor, voorlopig mee leven; aansluiting op het onderzeese glasvezelnetwerk zal nog zeker anderhalf jaar duren.

Toch wil de regering de komende jaren tienduizend nieuwe banen creëren in de sector. Daartoe heeft zij haar zinnen gezet op de bouw van een bedrijvenpark waar buitenlandse investeerders hulpdiensten moeten gaan uitbesteden. Maar met slechts negen miljoen euro budget en een te afgelegen locatie, blijft het voor de bedrijfjes in het centrum creatief aanpoten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden