TPG moet verkeersboetes voor chauffeur betalen

(Novum) - Den Haag. TPG Post Transport moet twee verkeersboetes betalen voor een chauffeur die vier en zes kilometer te hard reed. Dat heeft het gerechtshof van Den Haag bepaald in een rechtszaak die de vakbond AbvaKabo FNV namens de chauffeur had aangespannen tegen TPG. Het ging om twee boetes van 28 euro uit 2002. Bij veel chauffeursberoepen is de werknemer zelf verantwoordelijk voor verkeersovertredingen.

De advocaat van de AbvaKabo, Arno van Deuzen, denkt dat dit een belangrijke uitspraak is. "Het hof geeft met deze uitspraak uitleg over een wettelijke bepaling: de werkgever is aansprakelijk voor schade die de werknemers veroorzaken, tenzij die met opzet is veroorzaakt." De advocaat vindt de uitspraak een doorbraak voor bijvoorbeeld buschauffeurs, maar eigenlijk voor alle werknemers die rijden in een auto waarvan het kenteken op naam van de werkgever staat.

De rechter oordeelde dat de chauffeur van TPG niet met opzet te hard heeft gereden, omdat het gaspedaal in het verkeer 'gemakkelijk' iets te diep wordt ingetrapt. "Bij snelheden tot tien kilometer per uur boven de maximumsnelheid is er in het algemeen geen sprake van opzet."

TPG Post Transport beroept zich op de cao. “Daarin staat duidelijk aangegeven dat chauffeurs boetes van verkeerovertredingen zelf moeten betalen”, zegt TPG-woordvoerder Loth Kroeger. “Uitzonderingen op deze regel zijn bij uitzonderlijke gevallen uiteraard mogelijk.” Het is nog niet duidelijk welke consequenties de uitspraak van de rechter heeft, zegt Kroeger. “We zijn hierover nog aan het overleggen met juristen en brancheorganisaties.” Het is nog niet duidelijk of dat een wijziging van de huidige cao oplevert.

Ook het vervoersbedrijf Connexxion houdt de buschauffeurs zelf verantwoordelijk voor hun rijgedrag, dus ook voor verkeersovertredingen, zegt een woordvoerder maandag. “Tenzij het om kleine snelheidsovertredingen gaat tot een maximum van acht kilometer. Dan betaalt Connexxion dat over het algemeen. Chauffeurs schrikken meestal wel wanneer ze beboet worden, zodat ze de overtredingen meestal niet nog eens begaan.”

De chauffeurs van taxi’s en bussen van het Amersfoortse bedrijf Besseling moeten hun boetes ‘eigenlijk altijd zelf betalen’, vertelt woordvoerder Meindert Driesman. "We maken wel eens een uitzondering, maar alleen wanneer de boete minder dan dertig euro bedraagt en niet goed duidelijk is hoe snel je op een bepaald traject mag rijden. Als de chauffeur weet dat ergens flitspalen staan, is het zijn eigen schuld wanneer hij een boete voor te snel rijden krijgt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden