Tour zonder Boonen duur grapje voor Quick-Step

BRUSSEL (ANP) - Een Ronde van Frankrijk zonder kopman Tom Boonen kost zijn ploeg Quick-Step 3 miljoen euro. Dat beweert de marketingmanager van het bedrijf, Philiep Caryn, in de krant Het Nieuwsblad.

Caryn becijferde dat de Tour van 2007 - met Boonen - Quick-Step 25,5 miljoen euro aan reclame heeft opgeleverd. De waarde wordt bepaald door te berekenen hoe vaak de naam op tv in beeld is op een manier waarop ook een leek het sponsormerk kan herkennen. De lengte van deze fragmenten worden omgerekend naar reclametijd. ,,Alleen op de Franse tv haalden we al 6 tot 8 miljoen euro binnen.''

In de Tour van 2007 won Boonen twee etappes en reed hij in de groene trui. ,,Daarmee haalde hij elke dag CNN, wat goed was voor een half miljoen euro'', aldus Caryn. ,,Een overwinning in een vlakke rit brengt 300.000 tot 350.000 euro in het laatje. Een bergrit lokt meer kijkers en is goed voor 500 tot 600.000 euro.''

Marktwaarde

De Tour van vorig jaar moest Quick-Step al gedwongen zonder zijn publiekstrekker rijden. De tourdirectie weerde Boonen vanwege zijn cocaïnegebruik. Gert Steegmans won weliswaar de slotrit naar Parijs, maar zijn commerciële waarde is veel kleiner. Tot voor zijn cocaïnegebruik werd de marktwaarde van Boonen geschat op 1 miljoen euro. De marktwaarde is het bedrag dat een sponsor aan advertenties zou moeten besteden om evenveel media-aandacht te krijgen.

De sponsor leerde wel van mei 2008, toen Boonen op cocaïne was betrapt. ,,We hebben daarna onze promocampagne niet alleen meer op Tom gericht'', zegt Caryn. ,,We brengen Quick-Step als een team met Tom, Stijn Devolder, Sylvain Chavanel, Steven de Jongh en Carlos Barredo. Daardoor denk ik dat we minder schade zullen ondervinden.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden