Tour veel meer dan fietsen alleen
FLEURANCE - De Ronde van Frankrijk is niet uitsluitend een wielerwedstrijd, die drieënhalve week lang de aandacht van een deel van de mensheid in West-Europa opslorpt. Het is ook - en vooral - een aanbidding van de afgod van de commercie, waarin het gesjoemel om allerlei belangen hoog op de prioriteitenlijst te krijgen, steeds genantere vormen aanneemt. De Tour is wat dat betreft de Tour niet meer, zoals de 'uitvinder' van het evenement, Henri Desgranges het in het begin van deze eeuw voor ogen zag.
De Tour de France staat in zijn avances met de vlot geklede, sherrydrinkende, snelle reclamejongens natuurlijk niet alleen in de sport. De verloedering heeft eigenlijk sneller om zich heen gegrepen dan een uitslaande brand een rieten dak klein krijgt. De organisatie van de Tour erkende de verslingering van sport en commercie wel als een van de eersten als een vanzelfsprekend en broodnodig gegeven. Sterker, het is zelfs geen vraag meer, welke van de twee factoren ondergeschikt is gemaakt aan de andere: de renners, de groep voor wie de Tour oorspronkelijk in het leven is geroepen.