Opinie

Tour de Vittel, daar blijf ik niet voor thuis

Het ergste vond ik nog wel dat ik me al die jaren vergist had. Dat het niet het Vlaamse volk was dat geëerd werd maar zomaar een dagblad dat de zaak sponsorde. Omloop Het Volk. Misschien wel de mooiste naam uit de wielersport.

Want dat is toch de volkssport bij uitstek, mensen die door je voortuin fietsen, die je kunt aanraken en je hoeft er niet voor te betalen. In tegendeel, je wordt gratis verwend. En dus dacht ik dat de Omloop Het Volk als een soort oerinstituut die nationale gedachte in ere hield. Een illusie armer dus.

Nu heet hetzelfde ding Omloop het Nieuwsblad. Klinkt natuurlijk voor geen meter. Omloop de Telegraaf. Rondje Trouw. Opeens druipen de ostentatieve bedoelingen en de reclamedoeleinden ervan af. Stel dat je de Tour de France zou omdopen: Tour de Vittel bijvoorbeeld, naar de waterfabrikant die het evenement mede financiert, daar blijf ik niet voor thuis.

Ik ben een sedentaire sportliefhebber die er prijs op stelt dat clubs en evenementen hun naam zoveel mogelijk behouden. Voor het overzicht. Dat Ajax Ajax blijft en Feyenoord Feyenoord en Sparta Sparta. Zoals je ook Bonfire niet omdoopt en Erben Wennemars zich niet opeens Julien Wennemars gaat noemen. Een deel van mijn belangstelling voor het basketbal is vervlogen toen ze daar overgingen op de sponsornamen: Omniworld, Polynorm Giants, Upstairs BSW.

Klein Zwitserland, Ons Eibernest, zo hoort het. Ik heb geen flauw idee waar die namen op slaan (nou ja, dat eibernest zal de korf wel zijn, maar Klein Zwitserland? In Den Haag?) maar ze zijn suggestief genoeg om te blijven hangen. De hoofdsponsor van Ons Eibernest is Vrolijk Special Cleaning. En sinds kort heet de club dan ook Ons Eibernest/Vrolijk. Jammer is dat toch. Ajax - Aegon tegen Feyenoord - Fortis.

Ik merkte overigens dat de wielrenners het zelfde voelen als ik. Of ze hadden het gewoon over ‘de Omloop’ zonder Nieuwsblad, óf ze noemden het beestje nog bij de oude naam ‘Omloop het Volk’. Dat sterkt me in de gedachte dat namen een ongeëvenaarde kleefkracht hebben.

Wie naar voetbalclubs kijkt ziet dat je op de spelers en trainers allang niet meer aankunt – de voetbalalbums van Albert Heyn raakten al tijdens het sparen verouderd. De poppetjes verhuizen sneller dan de wind. Maar het huis zelf, dat blijft staan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden