Tour de France zal toeristen naar Ierland lokken

Reisbureaus zullen de komende weken en maanden bestookt worden met aanbiedingen voor Ierland en die zullen vervolgens met man en macht aan de consument gaan trekken. Want Ierland is booming en wil dat laten weten ook.

Niet voor niets is juist het ministerie van toerisme de drijvende kracht èn de financiële inspirator achter het binnenhalen van een van de grootste publicitaire trekkers van Europa: de Tour de France. Volgende maand begint dit jaarlijkse spektakel in Dublin. De Ieren draaien ervoor op als het complete circus vervolgens weer naar het vasteland moet worden verplaatst. Die kosten, geschat op een slordige acht miljoen gulden, zullen voor een deel worden gedekt door de opbrengsten uit de televisierechten. Maar de beelden van glooiende asfaltweggetjes en schilderachtige dorpjes, die in 160 landen te zien zullen zijn, die leveren ongetwijfeld op de langere termijn hun geld op.

Het offensief is eerder deze maand ingezet door de Ierse vliegmaatschappij Aer Lingus, die de retourtjes op Parijs met nieuwe toestellen gaat uitvoeren, druk in onderhandeling is voor dagelijkse vluchten op Brussel, de diensten op het Verenigd Koninkrijk fors verhoogt en vanaf 1 juni dagelijks van Amsterdam naar Cork vliegt. Die vlucht wordt uitgevoerd met relatief kleine (en dus ook stillere) toestellen voor 110 passagiers. Dat het de Ieren ernst is, bleek al uit het feit dat de luchtvaartmaatschappij vorige maand de aankoop van dertien nieuwe Airbus A320-toestellen bekend mocht maken.

Aer Lingus heeft het met de dagelijkse vlucht Amsterdam-Cork slechts deels voorzien op zakenmensen die een dagje in Amsterdam of het zuiden van Ierland moeten zijn. Veel belangrijker is dat deze dagelijkse vlucht Schiphol een sleutelfunctie geeft: allerlei aansluitende vluchten kunnen vanaf hier worden gemaakt, waarmee Aer Lingus zijn bestemmingen in één klap enorm uitbreidt. Bovendien kan vanuit de hele wereld naar Amsterdam worden gevlogen, vanwaar het resterende stukje van anderhalf uur met Aer Lingus naar Cork wordt gereisd. En vervolgens worden ook de binnenlandse frequenties verhoogd, zodat het hele land (qua opppervlakte drie keer zo groot als Nederland) voortaan dagelijks kan worden bereikt. Met dank aan Schiphol.

Al met al moet het toerisme naar Ierland een ferme stap voorwaarts zetten. Want het land mag dan vooral bij Nederlanders best in trek zijn, de aantallen toeristen die jaarlijks naar de Ierse republiek trekken, stellen momenteel erg weinig voor. Per jaar bezoeken 130.000 Nederlanders het land. Ter vergelijking: dat is nog geen zeven procent van wat er jaarlijks aan Nederlanders naar Frankrijk gaat. Maar wat er naar Ierland trekt, zo bevestigen Nederlandse tour-operators, is wel een erg trouw volkje: ze komen nog eens terug.

En wat vooral opvalt, is dat het publiek buitengewoon gemêleerd is: jonge rugzakkers, complete gezinnen en groepjes bejaarden. De eeuwige regen trotserend gaan ze er vooral wandelen, fietsen en vissen. Lang houden ze het er overigens ook weer niet uit; het gros van de Nederlanders gaat een weekje naar Ierland. Het is dan ook doorgaans een extra vakantietripje. De soms wat moeizame bereikbaarheid van het land speelt een negatieve rol, zeggen de Ieren en ook Nederlandse reisbureaus. Het is een hele toer om er per auto te komen en de geringe frequentie van lijndiensten en charters verhinderde ook al een toename van het toerisme. Bovendien blijkt vooral het zuiden van Ierland in trek bij de Nederlanders, terwijl de meeste vluchten in Dublin, aan de oostkust, of het westelijker gelegen Shannon eindigen. Met Cork als eindbasis zal Aer Lingus dan ook beter kunnen scoren, is de verwachting.

Een retourticket Amsterdam-Cork gaat ruim driehonderd gulden kosten. Een week met accommodatie kan daardoor vanaf zo'n zevenhonderd gulden geboekt worden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden