Toumani & Sidiki Diabaté Bimhuis, Amsterdam

POP

*****

Je keek je ogen uit terwijl je oren tuitten. Hoewel er twee musici op het podium zaten, beluisterde je een heel orkest dat simultaan bas, ritme en melodie ineen speelde. Met duizelingwekkend snarenspel betoverden Toumani & Sidiki Diabaté maandag het volgepakte Bimhuis. Verfijnd en dan weer groovend strooiden ze in pulserende vloedgolven hun kora-klanken uit, muziek die een eeuwenlange traditie verried.

"Wij zijn de zeventigste en eenenzeventigste kora-generatie", vertelt Toumani halverwege het concert terwijl hij naar zijn zoon wijst. "Sidiki is in Mali een grote hiphop-ster die stadions vol trekt, maar ook een fantastische kora-speler".

Vele eeuwen traditie rusten op hun schouders, twee maal 21 snaren doen de rest. Toumani Diabaté (48) is een fenomeen. Als ambassadeur van de kora weet hij met het kwikzilveren geluid van deze West-Afrikaanse harpluit iedereen te hypnotiseren. Hij is een 21e eeuwse griot die niet meer uitsluitend als lofzanger huwelijken en begrafenissen opluistert. In Mali werkte Toumani samen met Salif Keita, Amadou & Mariam en Ali Farka Touré. Voor hun album 'In the heart of the moon' ontvingen ze in 2005 een Grammy. Daarbuiten maakte Toumani platen met onder anderen Björk, Damon Albarn en Taj Mahal.

Volgens hem zijn griots de ankers van de Malinese samenleving: "Wij zijn het geheugen van het Mandé Rijk dat geen schrift kende. Een imperium dat naast Mali ook Senegal, Guinee, Burkina Fasso en Ivoorkust bestreek. Zodoende hebben we een orale traditie van duizenden liedjes die van generatie op generatie wordt doorgegeven", zo vertelde hij me enkele jaren geleden. Mede dankzij Toumani Diabaté is de kora vandaag tot het nationale beeldmerk van Mali uitgegroeid: "We hebben nog meer traditionele instrumenten zoals de djembé, de ballofoon en de ngoni. Die vindt je ook in andere Afrikaanse landen terug, de kora is echter het enige instrument dat voor Mali uniek is. Het is de ID-kaart van de Mandé-cultuur".

Dankzij Toumani's inspanningen voltrekt zich nu de emancipatie van dit wonderlijke instrument. De samenwerking met zijn zoon is een volgende stap. In het Bimhuis veroorzaakte het contrast tussen de volslagen rust die ze uitstraalden met het geluid dat hun heftig duellerende vingers produceerden een lichte extase in de zaal. Improviserend als pure jazzmusici en swingend als geacheveerde popartiesten ontlokten ze toegift op toegift. Stan Rijven

Toumani & Sidiki Diabaté zijn te beluisteren op het album Toumani & Sidiki (World Circuit) en binnenkort live met twee andere Malinese kopstukken, wanneer koraspeler Ballake Sissoko en zanger Kasse Mady ons land bezoeken.

26/11 Bimhuis (Amsterdam), 28/11 Rasa (Utrecht).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden