Tot zover de hipster - maak kennis met de 'yuccie'

null Beeld Screenshot Vodafone commercial
Beeld Screenshot Vodafone commercial

Het is altijd fijn en makkelijk schelden op hipsters - op hun gepommadeerde baarden, op hun onduidelijke freelance-activiteiten in de culturele sector en op de exorbitant geprijsde koffietentjes die overal waar ze bezit nemen van een voormalige arbeiderswijk als onkruid opschieten.

Alleen zeggen die hipsters nooit eens iets terug op alle beledigingen die ze naar hun hoofd gesmeten krijgen.

Misschien wel omdat 'de hipster' deels een fantasiefiguur is, die we alles wat we anno 2015 geaffecteerd en overdreven vinden in de schoenen schuiven. Maar misschien ook wel omdat we de verkeerde term gebruiken om ze aan te spreken.

"Ik wil graag dat er in precieze bewoordingen de spot met mij gedreven wordt", schrijft David Infante in een artikel op Mashable.

"Hoe noemen we mij?", begint hij zijn verhaal. "Ik ben een 26-jarige schrijver die in een veryuppende buurt in Brooklyn woont. Ik ben een heteroseksuele witte man met een fixie en een snor." En zo nog wat kenmerken waardoor we hem zomaar gedachteloos op de grote hoop zouden gooien van mensen met een stoornis binnen het hipsterspectrum.

Yuccies
Maar de term die Infante voor zichzelf en zijn generatiegenoten munt is 'yuccie'. En te oordelen naar het aantal keren dat zijn artikel de afgelopen 24 uur gedeeld werd, zou de yuccie wel eens een blijvertje kunnen blijken.

Yuc staat voor 'Young Urban Creative': het zijn de blanke, bevoorrechte middenklasse-jongeren die graag een hoop geld willen verdienen, maar wél op hun eigen voorwaarden, oftewel: in een creatief beroep. Het type persoon dat zijn carrière bij een bank opgeeft om zijn eigen brouwerij te beginnen.

Yuccies zijn daarmee het 'culturele nageslacht van yuppies and hipsters', zo schrijft Infante. "We willen zo succesvol zijn als yuppies en zo creatief als hipsters."

Bah
Yuccie klinkt natuurlijk ook een beetje als yucky, Engels voor 'bah'. De overeenkomst is niet toevallig, want, zo schrijft Infante ook, 'yuccies are yucky'. Ze hebben namelijk een onuitstaanbare air van privilege om zich heen hangen. "Een yuccie zijn is synoniem met het soort zelfvoldane cynisme dat alleen daar kan bestaan waar zware omstandigheden afwezig zijn."

Blijft de vraag of de yuccie nou echt zoveel verschilt van zijn culturele voorganger, de hipster. Waarschijnlijk niet echt: ook dat waren voornamelijk witte jongeren wier hobby's vooral konden gedijen bij gratie van hun economisch bevoorrechte situatie. En ook die vonden het niet erg om daar eventueel op binnen te lopen.

Het voornaamste verschil is, dat de term hipster nu al zo'n vijftien jaar in zwang is, en inmiddels op alle mogelijke manieren uitgemolken wordt door de commercie. Zie bijvoorbeeld de recente reclamecampagne van Vodafone, waarin hipsters er lustig op los barbecuen.

En dus moest de hipster zichzelf wel opnieuw uitvinden. Dat is immers zijn specialiteit: spelen met identiteit in een economisch vacuüm. En met die zichzelf een beetje bespottende term yuccie neemt de hipster-nieuwe-stijl alvast een ironisch voorschotje op de mensen die hem op de korrel zullen nemen. Enfin, u weet vanaf nu weer hoe u ze moet noemen.

De originele hipster was een 'witte neger'
De term hipster is al aan een tweede leven bezig. In 1957 schreef Norman Mailer al eens een invloedrijk essay onder de titel 'The White Negro - superficial reflections on the hipster'.

De subcultuur die hij beschreef was de naoorlogse generatie die rond 1930 geboren was, en een soort Amerikaanse versie van het existentialisme bedreef, onder andere door te flirten met zwarte muziek en zwarte mode.

In de jaren na 2000 beleefde de term hipster een renaissance, deze keer om de stijlbewuste kinderen van de middenklasse te omschrijven, die zich weinig materiële zorgen hoefden te maken, en in plaats daarvan hun energie richtten op een duurzame, ethtische levensstijl.

Een mooi citaat, waar het essay uit 1957 mee begint, zou je ook zomaar in een kritisch essay over de hedendaagse hipstercultuur tegen kunnen komen: "Het is aanlokkelijk om de hipster in psychiatrische termen als infantiel te beschouwen, maar de stijl van zijn infantilisme is een teken des tijds."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden