Topsporters achter de pc

Gamen op professioneel niveau wordt steeds serieuzer. Dit weekend is in Rotterdam de Europese finale van het spel League of Legends. En dat verschilt weinig van een EK voetbal.

De 21-jarige Glenn Doornenbal kan even niet bellen. De Nederlander die in Berlijn woont, heeft namelijk al dagen last van zijn keel en mag vanwege de grote wedstrijd dit weekend absoluut niet ziek worden. Glenn zit in het G2 e-sportsteam dat morgen in Ahoy de Europese finale van het computerspel League of Legends speelt. Gamen op professioneel niveau dus, oftewel e-sports: electronic sports.

De strategische fantasygame League of Legends (LoL) is op dit moment een van de populairste computerspellen ter wereld (zie kader). Met een team van vijf spelers, waarbij iedereen een eigen taak en eigen vaardigheden heeft, moet je het hoofdkwartier van je tegenstander vernietigen én je eigen basis verdedigen. Vergelijk het met schaken. Ook bij LoL moet je stappen vooruit denken om je tegenstander te slim af te zijn.

Glenn kan vanwege zijn keel dan wel niet praten, hij wil best wat vragen via e-mail beantwoorden. Op de vraag waarom hij zo goed is in de game, antwoordt hij: "Ik hou het overzicht en ik blijf altijd kalm."

"Glenn is een goede spelverdeler en denkt altijd een zet vooruit", voegt Joey Steltenpool (24) daaraan toe. Hij is de Danny Blind van het G2 e-sportsteam. De coach die de strategie uitdenkt, de trainingen (volgens Glenn zo'n tien uur per dag) overziet en de tegenstander analyseert. "En daarnaast zorg ik ervoor dat de jongens op tijd opstaan, kook ik voor ze en neem ik ze regelmatig mee naar de sportschool", zegt Joey vanuit Berlijn, de plek waar de professionele LoL-teams wonen en waar hij samen met zijn team een huis deelt.

Hoe meer Joey uitlegt over de wereld van de e-sports, hoe duidelijker het wordt dat gamen op professioneel niveau amper verschilt van topsport. Er zijn wereldwijd miljoenen amateurspelers, maar slechts enkelen halen, door flink te trainen en vanwege talent, de top en kunnen leven van het gamen. Het team van Joey en Glenn krijgt bijvoorbeeld een basissalaris van Riot Games, het bedrijf achter League of Legends, en van hun team G2.

Winnen ze de Europese finale morgen, dan mogen ze bovendien 50.000 dollar prijzengeld onder elkaar verdelen. Én naar Shanghai over een aantal weken, waar de wereldkampioenschappen worden gespeeld. De prijzenpot daar is 100.000 dollar. Het heeft in Nederland even geduurd, maar ook kíjken naar e-sports groeit in populariteit. Op YouTube behoren gamekanalen al langer tot de best bekeken video's van de site. Maar inmiddels ontdekt ook de traditionele tv de e-sport. Zo zendt Fox Sports wekelijks de Nederlandse studentencompetitie van LoL uit. Iets dat in Azië al langer de normaalste zaak van de wereld is.

"Het is altijd leuk om te kijken naar mensen die ergens heel goed in zijn", verklaart coach Joey de populariteit van kijken naar gamers. "League of Legends is heel makkelijk te volgen. Ook voor mensen die de game niet kennen. Mijn ouders kijken ook altijd, maar spelen zelf niet." Bovendien wordt er een hele show omheen gemaakt. Commentatoren verzorgen een voorbeschouwing en een nabeschouwing, waarin het wedstrijdverloop, de teams en individuele spelers uitgebreid worden besproken.

Niet alleen via internet zullen veel mensen meekijken dit weekend, voor Ahoy werden tot nu tot 13.000 toeschouwerskaarten verkocht. Dat vergroot de druk op de jongens in zijn team wel, verwacht Joey, want zo'n groot publiek zijn ze niet gewend. Toch schat hij hun kansen goed in: ze hebben de afgelopen periode meer succes gehad dan de tegenstander die ze morgen treffen. Het team dat in drie van de vijf potjes, die gemiddeld zo'n half uur duren, het hoofdkwartier van de tegenstander weet te vernietigen, wint.

Of de keelpijn van Glenn nog roet in het eten kan gooien? Joey: "Het is onhandig dat hij niet goed kan praten, omdat je continu met elkaar overlegt. Maar vorige week hebben we ook een wedstrijd gewonnen zonder dat Glenn veel zei, dus ik denk dat het wel goed komt."

De populariteit van League of Legends

Volgens Riot Games, het bedrijf achter League of Legends, spelen maandelijks wereldwijd 67 miljoen mensen het computerspel. Daarvan gamen er 27 miljoen elke dag. Het maakt LoL een van de populairste computerspellen van dit moment. Terwijl het gratis te downloaden is, bracht het Riot Games vorig jaar naar schatting 1,5 miljard euro op, berekende Onderzoeksbureau Superdata Research. Het gamebedrijf verdient vooral geld met punten die spelers nodig hebben om allerlei items te kopen waarmee ze beter kunnen worden. Je kunt die punten verdienen door veel te spelen, maar je kunt ze ook kopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden