'Topshow': het tv-programma is beter dan het boek

Waarom zou het ons als sportliefhebbers iets interesseren wat de heren aan tafel van 'VI' van elkaar vinden?

Misschien wel de grootste sportmediarel van vorig jaar ontstond in de zomer na een interview in deze krant met oud-international René van der Gijp. Tijdens het WK voetbal leidde dat gesprek tot het nationale vraagstuk over 'VI Oranje', een praatprogramma over voetbal op de commerciële 'mannenzender' RTL7.

Van der Gijp had zijn mede-tafelgenoot Johan Derksen, bekend voetbalanalist en ooit de hoofdredacteur van het voetbalweekblad Voetbal International, flink de maat genomen en nu spraken de mannen niet meer met elkaar. Voor de zoveelste keer overigens. De vraag was vooral: was de ruzie echt of was die gespeeld, om maar hogere kijkcijfers te kunnen scoren?

De hele afwikkeling van het akkefietje meten de schrijvers Michel van Egmond en Jan Hillenius (beiden medewerkers van het programma) breed uit in het pas verschenen 'Topshow', een boek dat de zeven jaar behandelt dat het programma op de televisie werd uitgezonden en voor flink wat relletjes zorgde.

Voor wie nooit keek: de televisie-versie van Voetbal International bestond uit een tafel met daaraan als vaste gasten een presentator (en discussieleider) die graag karaokebars trakteert op zijn kunsten, die van zichzelf weet dat hij pedant overkomt en die veel sms't, ook tijdens de uitzending (Wilfred Genee); een oud-international wiens hobby het is paaldansclubs te bezoeken, die graag een leven leidt zonder opwinding en die veelal zegt 'Laat gaan, joh' (Van der Gijp); een joviale trainer met kennis van zaken die houdt van steak bearnaise met friet (Jan Boskamp); een voormalig middelmatige profvoetballer die vaak door de anderen aan tafel voor paal wordt gezet (Hans Kraay jr.); en een oud-international met een drank- en coke-verleden die vaak zinnige dingen zegt (Wim Kieft).

Deze mannen praten vervolgens uren over wat er zoal passeerde op de voetbalvelden op een toon die Derksen in een van zijn columns als volgt omschreef: 'Wij spraken het jargon uit de voetbalkantine, met platte humor'. Ondertussen steken ze met iedereen de draak (af en toe op schofferende toon) en dan het liefst met coaches als Louis van Gaal, Dick Advocaat en analisten van andere omroepen.

'Topshow' is een anekdote-boek geworden, wat te verwachten is, aangezien het uit eigen krochten komt. Al lezend roept het de vraag op waarom het ons als sportliefhebbers iets interesseert wat de heren aan tafel van elkaar vinden. Kritiekpuntje is ook dat belevenissen of strubbelingetjes worden ingeleid met opmerkingen als dat het 'een krankzinnig avontuur' was, of een krankzinnige anekdote, of een 'bizar' voorval en dat de schunnige en vrouw-onvriendelijke opmerkingen best achterwege hadden kunnen blijven, alhoewel die vaak ook werden gemaakt in de show, op het laatst overigens toch ook de keel uitkomend bij sommigen aan tafel.

'Topshow', op zichzelf best een vermakelijk boek, vertelt ons iets over de manier waarop grote delen van de sport- en voetballiefhebbers hun mening baseren. Het is daarbij opmerkelijk te noemen dat deze opiniemakers (want dat zijn het) hun enigszins platte stijl vergoelijken met opmerkingen als dat ze juist de stem van de kantine vertolken, een verdedigingsreflex die je in de politiek ook wel eens aantreft.

Ondertussen keken er vaak meer dan een miljoen mensen naar RTL7, was het spannende instant-televisie (de tv was beter dan het boek is) en veranderde het sport-medialandschap door hun ruwe manier van becommentariëren, bijna zonder aanzien des persoons. Dat maakt van 'Topshow' het geschreven archief van een baanbrekend sportprogramma.

Topshow - Michel van Egmond & Jan Hillenius

Uitgeverij: Voetbal International

Prijs 19,95 euro

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden