Toppers op de Tefaf zijn een miljoenenzaak

Grote beeld: Sandro Botticelli: 'Madonna met Kind en de kleine Johannes', tempera op paneel, 1493-'95. Kunsthandel Dickinson, Londen en New York.Kleine beeld: Frans Hals: 'Portret van de evangelist Marcus', uit een serie van vier portretten van de evangelisten, olieverf op doek. Kunsthandel Colnaghi, Londen. (Trouw)

Een zeldzame Botticelli is slechts een van de topstukken op de kunst- en antiekbeurs Tefaf. Voor 11 miljoen euro mag je hem inpakken.

Een zeldzame religieuze voorstelling van de beroemde Italiaanse schilder Sandro Botticelli behoort tot de onbetwiste topstukken waarmee de internationale kunst- en antiekbeurs Tefaf in Maastricht de aandacht van kunstverzamelaars en musea trekt. De ’Madonna met Kind en de kleine Johannes’, een tempera op paneel uit circa 1493-’95, wordt in Maastricht aangeboden door kunsthandel Dickinson met filialen in Londen en New York. Dickinson vraagt voor het paneel 15 miljoen dollar (11,1 miljoen euro) wat een goede indicatie is voor de zeldzaamheidswaarde van de schilder.

Maar ook andere deelnemers aan de prestigieuze beurs zorgen voor spektakel. Onder hen Colnaghi uit Londen, die met een monumentaal landschap van Joos de Momper komt naast een portret van de evangelist Marcus door Frans Hals. Onder de moderne meesters vallen Picasso, Chagall, Emil Nolde en Fernand Léger op, namen die sinds jaar en dag tegen stijgende prijzen worden verkocht. Het aantal handelaren in moderne en eigentijdse kunst steeg dit jaar tot 45. Een noviteit voor deze beurs is een aparte sectie voor kunsthandels die zich specialiseren in werken op papier.

In de Italiaanse musea (zoals de Uffizi in Florence) behoort Botticelli tot de populairste schilders, niet in het minst vanwege de gracieuze vrouwen die in mythologische scenes zijn opgenomen. Botticelli’s schilderijen uit particulier bezit duiken zelden in de handel op. Deze Madonna was een halve eeuw bezit van de Rockefeller-dynastie in New York en verdient om die reden de bijnaam ’Rockefeller Madonna’. Aan de authenticiteit hoeft volgens een aantal experts niet getwijfeld te worden. Daarvoor zijn verschillende stijlkenmerken aan te wijzen. Typerend voor de schilder is de wijze waarop hij de rotsformatie achter de belangrijkste figuren op het werk weergeeft. Daarnaast is de weergave van de transparante sluier van Maria belangrijk, evenals het zacht gouden licht waarin de scene is gehuld. In de figuur van de kleine Johannes is Botticelli’s belangstelling voor de Antieken al te zien, hét kenmerk van de renaissance waarvan hij een belangrijk voorman was.

Ook Colnaghi uit Londen zorgt dit jaar voor een opwindende presentatie. De firma bestaat 250 jaar en viert zijn verjaardag met een overladen show van oude meesters. De meesten zijn niet zo oud als Botticelli, maar mogen er wat hun kwaliteit betreft zeker zijn. Zo valt bij Colnaghi een landschap met een elegant gezelschap van Joos de Momper de jonge op dat de Zuid-Nederlandse landschapsschilder samen met Jan Brueghel de oude heeft gemaakt. Colnaghi vraagt drie miljoen euro voor het werk, en dat is meteen het duurste werk op zijn stand.

Als je althans niet het evangelistenportret door Frans Hals meerekent, de prijs van dit werk wordt nog niet bekend gemaakt. Het portret van Marcus heeft een vreemde afkomst. Het vormde ooit onderdeel van een reeks portretten gewijd aan de vier evangelisten, de enige religieuze schilderijen die Hals ooit heeft gemaakt. De serie werd in de 18de eeuw door tsarina Catherina de Grote opgekocht, verhuisde in 1812 naar een kerk op de Krim, maar viel later uit elkaar. Een halve eeuw geleden doken Lucas en Mattheus plotseling op in een museum in Odessa (op de Krim dus), terwijl Johannes op een veiling bij Sotheby in Londen verscheen en daar werd aangekocht door het Getty Museum in Los Angeles. Marcus maakte wisselend deel uit van particuliere Europese verzamelingen, het laatst nog bij een Duitse particulier.

Oude kunst mag dan op de Tefaf voor hoge bedragen weggaan, de hoogste prijs wordt waarschijnlijk gevraagd voor een vroeg-modern werk. Dickinson brengt een prachtige late Gauguin uit 1902 in Maastricht, een portret van twee Polynesische vrouwen, geschilderd kort voor zijn dood toen de schilder zich van Frankrijk had afgekeerd en het isolement van de Marquesas-eilanden in de Stille Zuidzee had opgezocht. ’Deux Femmes’ komt uit de collectie van een Engelse particulier wiens smaak nu naar de latere decennia van de 20ste eeuw uitgaat en om die reden zijn collectie wil opschonen. Vraagprijs 18 miljoen euro.

(Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden