Topman Eringa: Laat ProRail nu even met rust

Meer controle van de overheid verstoort 'positieve flow', stelt de spoorwegbeheerder

Nee, ze zijn bij ProRail 'niet geschrokken' van het plan van staatssecretaris Sharon Dijksma om van de verzelfstandigde spoorwegbeheerder weer meer een overheidsorgaan te maken.

Maar blij is het staatsbedrijf er 'met alle respect voor de politiek' ook niet mee, zo bleek wel uit het commentaar van topman Pier Eringa gisteren op een persbijeenkomst naar aanleiding van het jaarverslag over 2015. "Als je kijkt naar onze cijfers, is het de vraag of je deze conclusie moet trekken."

Een discussie over de ordening op het spoor kan ervoor zorgen dat de aandacht wordt afgeleid van de 'positieve flow' waarin de organisatie zich volgens Eringa nu bevindt. "Er kan van alles beter, maar we hebben de opgang te pakken. Wat we nodig hebben is een stukje rust om interne veranderingen door te voeren. Dat is lastig als de vakbonden en de ondernemingsraad in de gordijnen zitten na een snelle conclusie uit het Fyra-rapport."

Het is nog onduidelijk of ProRail een zelfstandig bestuursorgaan zal worden of dat er zelfs de stap wordt genomen om het onder het ministerie van infrastructuur en milieu te hangen als agentschap.

De sturing wordt hoe dan ook sterker. Volgens Eringa is er ook in de huidige situatie al volop contact met het ministerie. "Het is niet zo dat we elkaar nu weinig zien."

Bij de overweging om ProRail dichter bij het ministerie te trekken, noemde staatssecretaris Dijksma de problematiek van de financiële beheersing bij het staatsbedrijf. Nieuw financieel topman Hans van Leeuwen wijst er echter op dat dit al grondig wordt aangepakt. "Al voor mijn komst zijn er stappen gezet om de problemen aan te pakken. Dat was ook echt nodig, maar we zijn inmiddels goed op weg. Het verhaal dat het hier een financiële chaos zou zijn, klopt niet." De accountantscontrole over 2015 was misschien wel strenger dan ooit, omdat de Autoriteit Financiële Markten vanwege alle verhalen over financiële wanorde meekeek met accountant EY. Van Leeuwen: "Het wil dus heel wat zeggen dat onze jaarrekening goed gekeurd is."

Maar hoe zit het dan met het tekort van 475 miljoen euro voor het beheer, het onderhoud en de vervanging van het spoor dat moet worden gepleegd over de periode van 2018 tot en met 2028? "Zonder btw hebben we het over een tekort van 40 miljoen euro per jaar. Als er meer geld nodig is dan er beschikbaar wordt gesteld door de overheid, dan moeten ofwel de eisen worden bijgesteld of er moet meer geïnvesteerd worden. Een optie is ook om overdag te werken aan het spoor in plaats van 's nachts, maar dat is een keuze met gevolgen voor de vervoerders en de reizigers."

Meer aanrijdingen op overwegen

Terwijl de NS een boete krijgen van staatssecretaris Sharon Dijksma vanwege de wanprestatie op de hogesnelheidslijn, voldeed ProRail in 2015 met een punctualiteit van 89,5 procent in het reizigersverkeer en 80 procent in het goederenvervoer aan de minimumeisen van de overheid. Het aandeel technische storingen bij de spoorwegbeheerder liep terug van 36 procent in 2014 naar 32 procent in 2015. Ook het aantal keren dat er door rood sein werd gereden, liep in 2015 terug naar 86 keer, van 98 keer in 2014 en 152 keer in 2013. Minder hoopgevend zijn de cijfers over het aantal aanrijdingen op overwegen veroorzaakt door mensen die zich gevaarlijk gedragen. Dat steeg van 23 in 2014 naar 32 in 2015. Behalve met voorlichting en campagnes probeert ProRail hier wat aan te verbeteren door vaker aangifte te doen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden