Topman Air France-KLM stapt op na wegstemmen loonaanbod door personeel

Jean-Marc Janaillac verlaat de zaal nadat hij zijn vertrek als topman van Air France-KLM heeft aangekondigd.Beeld REUTERS

De ellende bij luchtvaartconcern Air France-KLM is compleet nu het personeel topman Jean-Marc Janaillac naar huis heeft gestuurd.

Air France-KLM ziet zijn topman opstappen en zit nog altijd met een arbeidsconflict dat het bedrijf de afgelopen maanden al 300 miljoen euro kostte. Vrijdagavond bleek dat een meerderheid van ruim 55 procent van het Air France-personeel tegen het loonbod had gestemd dat de directie had gedaan. Aangezien Janaillac, topman van Air France-KLM, zijn lot had verbonden aan de uitkomst van de stemming, liet hij weten op 9 mei zijn ontslag in te dienen. Voorlopig neemt Franck Terner, de huidige topman van Air France zijn functie waar.

Onder Janaillac, die in 2016 aantrad, leek het aanvankelijk wat beter te gaan met het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern, dat het sinds 2010 lastig heeft met de harde concurrentie in de luchtvaart. Janaillac deed zijn best om het onderlinge vertrouwen binnen het bedrijf te vergroten en lanceerde Joon, een nieuwe Franse luchtvaartmaatschappij die vliegt tegen lagere kosten dan Air France. Maar net als eerdere topmannen kreeg hij last van opstandige Franse vakbonden, die niet aarzelen te staken als zij dat nodig achten. De afgelopen maanden staakte het personeel al 13 dagen voor een hoger loon.

Grote gok

Half april besloot Janaillac tot een grote gok om het arbeidsconflict tot een goed einde te brengen: hij verbond zijn lot aan de uitkomst van een stemming over het loonvoorstel van de directie. De top van Air France wilde uiteindelijk niet verder gaan dan 7 procent over vier jaar, terwijl vakbonden nog dit jaar een verhoging wil van 5,1 procent.

Die gok komt Janaillac, maar ook het bedrijf zelf, nu duur te staan. Immers: het arbeidsconflict is nog altijd niet opgelost en het bedrijf moet in deze moeilijke situatie op zoek naar een nieuwe topman. Overigens zijn de persoonlijke gevolgen voor Janaillac niet al te groot, aangezien hij de Franse pensioengerechtigde leeftijd van 62 al drie jaar terug passeerde.

Als de stakingen door blijven gaan, kan ook de relatie tussen de Franse en de Nederlandse tak van het bedrijf op scherp komen te staan. Tijdens de publicatie van de jaarcijfers in februari was de sfeer nog uitermate ontspannen, omdat de prestaties van Air France voldoende waren en die van KLM zelfs uitzonderlijk goed. Maar inmiddels kosten de stakingen veel geld en dat heeft het feestje binnen de luchtvaartgroep flink bedorven. Over het eerste kwartaal ging het om een strop van 75 miljoen euro, waardoor het nettoverlies opliep tot 269 miljoen euro, zo bleek vrijdagochtend. Vorig jaar was dit verlies – in het voor de luchtvaart traditioneel slechte eerste kwartaal – nog 143 miljoen euro.

Olieprijs

Ook de olieprijs helpt Air France-KLM niet: over heel 2018 leidt dit waarschijnlijk tot een tegenvaller van 350 miljoen euro. Al met al vond het luchtvaartconcern het nodig om vrijdagochtend te waarschuwen dat de winst over 2018 een stuk lager zal uitvallen dan die over 2017. Air France-KLM heeft simpelweg te veel heibel in eigen huis om te profiteren van de al maar stijgende vraag naar vliegreizen; een frustrerende boodschap voor beleggers.

Nu moet niet worden vergeten dat staken in Frankrijk veel normaler is dan in Nederland. Wie het aantal stakingsdagen bij Air France vergelijkt met dat bij het Franse spoorbedrijf SNCF die vanaf het begin 36 stakingsdagen had gepland, kan zelfs betogen dat het nog veel erger had gekund.

Het pijnlijke is vooral dat de stakingskosten ervoor zorgen dat de florissante resultaten van KLM nog schriller afsteken tegen de treurige cijfers van Air France. Zo had KLM een operationele winst van 60 miljoen, terwijl Air France een operationeel verlies had van 178 miljoen. Frédéric Gagey, de financiële topman van Air France-KLM, kon er vrijdagochtend niets anders van maken: de kloof tussen de prestaties van KLM en Air France is weer groter geworden. En hoewel Gagey het ontkende, zal dat de verhoudingen tussen het Franse en het Nederlandse deel van het bedrijf allerminst goed doen. 

Lees ook: 

Zelfs de Franse premier bemoeit zich met Air France

Bij zijn aantreden in 2016 was de grote vraag: Is Janaillac de man die Air France-KLM gaat redden?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden