"Topkoks inzetten in strijd tegen niet duurzame vis"

Marine Stewardship Council is wereldwijd dé standaard voor duurzame zeevis. Hoe staat de Nederlandse vissector ervoor?

Drukke tijden voor de Marine Stewardship Council (MSC). In de VS, maar ook in Europa vragen steeds meer supermarkten om zeevis met het blauwe MSC-duurzaamheidskeurmerk. Nederlandse supermarkten willen met ingang van 2011 alleen nog duurzaam gevangen zeevis verkopen. Ze willen zo klanten garanderen dat de visvangst niet ten koste gaat van de visstand en het ecosysteem.

2011 is haalbaar volgens Camiel Derichs, commercieel manager Noord-Europa van MSC. „Supermarkten moeten nu hun assortiment gaan analyseren en eisen gaan stellen aan hun inkoop.”

De groothandel in Nederland kan in ieder geval voldoen aan de eisen die MSC-stelt: vis met een MSC-label moet traceerbaar zijn naar de bron en vangstmethode. De visverwerking moet gescheiden worden van ‘gewone’ visverwerking, en alles moet administratief verwerkt en gecertifieerd zijn.

„De handel in Nederland pakt MSC goed op”, zegt Derichs. Inmiddels mogen zo’n dertig, vaak grote, vishandelaren MSC-gelabelde vis verhandelen. Maar diezelfde handel is ondertussen niet vies van vis die absoluut niet duurzaam is gevangen. Vis die met uitsterven bedreigd wordt, zoals de blauwvintonijn. Voor MSC is dat 'een moreel dilemma', zegt Derichs. „We kunnen natuurlijk zeggen: we trekken je MSC-certificaat in. Maar zolang de MSC-regels niet gebroken zijn voor de vis die wél duurzaam is gevangen en gecertificeerd, kunnen we eigenlijk alleen maar met die bedrijven zoeken naar duurzame alternatieven en ze de doordringen van de noodzaak daartoe.”

Effectiever is het volgens Derichs om het restaurant dat blauwvintonijn inkoopt, goed te informeren over de schaduwzijde van zijn menukaart. „De impact van topkoks als Jamie Oliver, Gordon Ramsay en Jonny Boer is groot. Het is extreem belangrijk dat zij zich als trendsetters echt gaan verdiepen in de problemen en oplossingen voor de zee en dat ook communiceren.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden