Topdrukte in het pakjesmagazijn

Feestdagen Bol.com neemt duizend mensen extra in dienst. Bij Hema draait het distributiecentrum overuren. En bij Intertoys helpen de mensen van het hoofdkantoor mee.

Nog een week en dan zit menigeen in de woonkamer van grootmoeder, het studentenhuis of bij pa en ma op de bank surprises uit te pakken. Al die in kartonnen dozen, opgeblazen ballonnen en toiletrollen verstopte cadeaus kopen we steeds vaker online, zo maakte marktonderzoeker Gfk gisteren bekend. Naar verwachting stijgt het aantal Nederlanders dat vanachter de computer een sinterklaascadeau aanschaft van 68,3 naar 72,2 procent. Hoe gaan webshops om met die topdrukte rond de feestdagen?

"Het is hier een georganiseerde chaos", grapt Marjolein Verkerk van Bol.com. Duidelijk een grap, want al sinds het voorjaar is de webshop druk bezig zich voor te bereiden op de kerst- en sinterklaasdrukte die komen gaat. In het 55.000 vierkante meter aan grondoppervlakte grote distributiecentrum in Waalwijk zijn deze dagen tot zo'n duizend extra mensen in dienst. Bij de klantenservice werken er op het drukste moment vierhonderd werknemers extra en op het hoofdkantoor in Utrecht maken ze allemaal net iets langere dagen.

Niet vreemd, want deze en volgende maand verwacht Bol.com zo'n negen miljoen artikelen op de post te doen, ongeveer drie miljoen meer dan normaal. Toch maar iets eerder bestellen om er zeker van te zijn dat het pakketje op tijd wordt geleverd? Nergens voor nodig, zegt Verkerk. "In 99,9 procent van de gevallen gingen onze pakketjes vorig jaar op tijd de deur uit. We hebben ook voortdurend contact met PostNL. Mocht er onverhoopt toch iets misgaan, dan laten we dat tijdig weten."

Twee jaar geleden was dat bij de Hema wel anders. Wie na 27 november op Hema.nl een bestelling had geplaatst, liep het risico op een lege surprise op pakjesavond. 'We doen ons uiterste best, maar door de enorme drukte kunnen we helaas niet garanderen dat je bestelling voor 5 december geleverd wordt', schreef het warenhuis op zijn site. De Hema zei verrast te zijn door de enorme groei van de online verkopen. "Dit is de keerzijde van het succes", zei woordvoerder Arnold Drijver toen.

Maar het bedrijf zegt geleerd te hebben van zijn fouten. Om de half miljoen artikelen te verwerken die nu wekelijks worden besteld, draait het distributiecentrum 24/7. Normaal gesproken is dat twee dagen in de week. En een ander verschil met 2014: er staat op de site duidelijk bij wanneer de bestelling uiterlijk binnen moet zijn om de fototaarten, chocoladeletters en het speelgoed nog voor pakjesavond binnen te krijgen. "Die extra maatregelen hebben er vorig jaar voor gezorgd dat het goed is verlopen", aldus een woordvoerder.

Bij speelgoedwinkel Intertoys hechten ze ondanks de groei in online verkopen (deze maand 18 procent ten opzichte van vorig jaar) nog veel belang aan fysieke aspecten. Waarom? "We kennen allemaal wel de vader die op het laatste moment de winkel in rent om een cadeau te kopen", zegt woordvoerder Séverine van Tuyll van Serooskerken. En het grote speelgoedboek dat ieder najaar op de mat valt, is voor veel kinderen de belangrijkste inspiratiebron voor hun verlanglijstje, weet de speelgoedwinkel.

Wordt er toch online besteld, dan doen vooral poppenhuizen, racebanen, speelkeukens en de playstation het goed. Topdrukte in de winkel? Dan wordt er opgeschaald in personeel. Soms komen de collega's van het hoofdkantoor een handje helpen. Topdrukte online? Dan gaan ook hier bij het distributiecentrum extra kolen op het vuur.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden