Topdrukte bij fietsenspecialisten

racen | reportage | Racefietsen zijn dermate populair dat reparateurs een wachtlijst hebben van enkele weken.

"Ah, daar moeten we nog even een remkabel vastdraaien." Hubert van Dam (32) knijpt in de handrem van een grijs-witte Giant die tegen een rek met zadeltassen, binnenbandjes en gereedschap staat. De bedrijfsleider van sportfietsenwinkel Allizi in Bussum en zijn collega Milan Hoogland (27) leggen de laatste hand aan de reparatie van de minstens twintig jaar oude racefiets.

"Deze dame", zegt Van Dam wijzend naar een van de klanten in de winkel, "wil gaan wielrennen en heeft de fiets van haar vader gekregen. Heel veel liefhebbers beginnen zo." In de werkplaats hangen nog meer oldtimers. Maar moderne, lichtgewicht racefietsen hebben de overhand. "We hebben het nu gigadruk met groot onderhoud", zegt Van Dam.

Gisteren meldden de Fietsersbond en Bovag dat er niet genoeg gespecialiseerde fietsenmakers zijn om alle racefietsen na te lopen. Iedereen wil in de nazomer nog even op zijn of haar snelle tweewieler springen, maar ze vertrouwen hun kostbare fiets niet zomaar toe aan elke fietsenmaker. Zo ontstaan er wachtlijsten tot wel drie weken. Voor sommige speciaalzaken was het gisteren de drukste dag van het jaar.

Iemand die nu bij Allizi binnenloopt voor groot onderhoud, kan de fiets binnen twee weken ophalen. Eigenlijk gaat elke reparatie er op afspraak. Van Dam: "Vandaag en morgen moeten we er nog twintig afmaken. Maar als iemand tijdens een toertje langs komt met een lekke band of een kapotte derailleur, dan helpen we die gelijk weer in het zadel."

Het personeel van Allizi draait de hele zomer al overuren. Alle amateurrenners moesten er vlak voor de vakantie nog 'even een bergverzetje op hebben', vertelt Van Dam. Ze willen de bergcols uit de Tour de France rijden. Een foto maken op de top van de Mont Ventoux om op Facebook te zetten.

De Fietsersbond en Bovag zien de populariteit van de racefiets snel toenemen, bij zowel jongeren als veertigplussers. Om aan lichaamsbeweging te doen, maar ook om als stadsfiets te gebruiken. De retro-racefiets, vaak omgebouwd tot zogeheten fixed gear (een fiets met maar één versnelling) is hip en vanuit de New Yorkse fietskoeriersubcultuur naar Europa komen overwaaien. Nu trapt de stedelijke jeugd in groten getale op de pedalen van een 'fixie'.

Van Dam herkent deze trends. "Veel mensen beginnen met racefietsen omdat ze meer willen sporten. Om fit te worden. Maar ook voor het woon-werkverkeer is de racefiets een steeds aantrekkelijker vervoersmiddel. Hij is goedkoper dan een auto en bovendien milieuvriendelijk. En wie niet op het werk wil douchen, koopt een e-bike. Ook heel populair."

Een van de snelst groeiende groepen is die van de vrouwelijke racefietsers. "Kijk maar naar de klanten in de winkel", roept Milan Hoogland vanuit de werkplaats. "Allemaal vrouwen." Volgens Van Dam komt dat mede door de recente successen van de Nederlandse profrensters. Maar ook doordat fabrikanten steeds meer fietsen, kleding en accessoires speciaal voor dames maken.

Aan een rek in de werkplaats hangen een blauwe en een zilveren Gazelle Champion Mondial. Zéér retro maar in goede staat. Die laat een vader voor zijn dochters ombouwen om in de stad te gebruiken. Intussen sleutelt Hoogland aan een nieuw exemplaar van carbon. De student doet het werk al tien jaar als bijbaan. 'Een standaardritueeltje', noemt hij het: tandwielen, ketting en buitenblad vervangen. "Die is straks weer helemaal raceready!"

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden