Top 10

1. Berlioz -'Les Troyens' olv John Eliot Gardiner Opus Arte (dvd) 2. Beethoven -Zesde symfonie olv Carlos Kleiber Orfeo 3. Monteverdi -'L'Orfeo' olv Emmanuelle Haïm Virgin Veritas 4. Mahler -Derde symfonie olv Riccardo Chailly Decca 5. Mozart -'Le nozze di Figaro' olv René Jacobs Harmonia Mundi 6. Fucik -Marsen en walsen olv Vaclav Neumann Apex 7. Hündel -'Amor e gelosia' met Patrizia Ciofi en Joyce Di Donato olv Alan Curtis Virgin Veritas 8. Dvorák -Negende symfonie olv Mariss Jansons RCO Live 9. Aria's -Rolando Villazón olv Marcello Viotti Virgin Classics 10.Dvorák -Pianoconcert met PierreLaurent Aimard olv Nikolaus Harnoncourt Teldec Classics

Ondanks de immer voortdurende crisis bij de platenmaatschappijen kwam er veel moois op de markt dit jaar. Opvallend was de definitieve doorbraak van de dvd. John Eliot Gardiner mag zijn opvallende Berlioz-cyclus in de opnamestudio van Philips waarschijnlijk niet vervolgen (veel te duur), maar gelukkig stonden er camera's in het Parijse Théâtre du Châtelet toen hij daar in 2003 Berlioz' opera 'Les Troyens' dirigeerde. Opus Arte en de BBC brachten de dvd ervan op de markt en het is het indrukwekkendste wat dit jaar op mijn pad kwam. Een grootse prestatie van alle betrokkenen, voorop het fantastisch lucide spelende Orchestre Révolutionnaire et Romantique. Het authentieke instrumentarium plaatst Berlioz' vindingrijke instrumentatie in een nog glanzender licht. Hierdoor kon Gardiner ook kiezen voor kleinere stemmen met verrassende resultaten. Anna Caterina Antonacci is een ongelooflijk aangrijpende Cassandre; haar rolinterpretatie moet als de nieuwe standaard gelden. Schitterend ook Susan Graham als Didon en Rossini-tenor Gregory Kunde verrast enorm als ünée. Een muzikale topproductie die ook nog eens (vooral in het eerste deel) spectaculair geregisseerd is door Yannis Kokkos. Een grote verrassing bleek de bij toeval bewaard gebleven liveregistratie van Beethovens Zesde symfonie door wijlen Carlos Kleiber. Ook na vele malen luisteren, blijft de adrenaline opwindend stromen. Wat een interpretatie! En dan de allereerste repertoire-opera, Monteverdi's 'Orfeo' in een gloednieuwe opname onder Emmanuelle Haïm. Authenticiteit met echte operastemmen blijkt dus toch te kunnen. Opvallend en onwaarschijnlijk mooi daarin de kleine bijdrage van Patrizia Ciofi, een sopraan die ook magnifiek Hündelduetten zong met Joyce Di Donato en een heerlijke Susanna is in René Jacobs' grandioze opname van Mozarts 'Le nozze di Figaro'. Veelvuldig belandde een heruitgave met muziek van de Tsjech Julius Fucik in mijn cd-speler; heerlijk-onbekommerde muziek die de juiste opzwieper krijgt van Vaclav Neumann. Riccardo Chailly en Mariss Jansons kruisten elkaar dit jaar in Amsterdam, de ene met een ongehoord gedetailleerde Derde van Mahler, de ander met een opzwepende Negende van Dvorák. Ah! Dvorák, wiens 100ste sterfdag we dit jaar herdachten. Nikolaus Harnoncourt, pianist PierreLaurent Aimard en het Concertgebouworkest braken op geweldige wijze een lans voor zijn Pianoconcert. En dan was er nog die Mexicaanse tenor, Rolando Villazón, die zich via een cd en via de titelrol in Verdi's 'Don Carlo' bij De Nederlandse Opera rechtstreeks het hart inzong.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden