Toneelstuk over Maja Bradaric ook voor acteurs soms te heftig

door Onno Havermans

Het toneelstuk ’Kwaad Bloed’, dat deze week in première gaat, is een brisant eerbetoon aan de vermoorde Maja Bradaric. Nijmeegse scholen boycotten het. Zelfs erover praten is nog te pijnlijk.

Midden in een dialoog tussen de ouders van de 16-jarige Maja en hoofddader Goran M. stapt Werner Kolf uit de scène. „Ik wil deze man niet zijn”, roept de 23-jarige acteur tijdens de try-out. Of is de hartekreet van Maja’s vader, die gebroken elke zitting van de rechtbank bijwoonde, die dagelijks het graf van zijn enig kind bezoekt, die zichzelf niet herkent in die man vol haat en wraakgevoelens?

„Allebei”, verklaart regisseuse Jolanda Spoel. „Werner speelt de vader, die zo haatdragend niet wil zijn, maar hij vertolkt ook zijn eigen gevoelens. Voor de spelers is de tragiek van het verhaal te heftig om te spelen. Dat je als jonge mensen het plan opvat om een van je vrienden te vermoorden is onbegrijpelijk. Daarom zoeken ze tijdens de voorstelling naar een andere vorm om dit verhaal te vertellen.”

Ook de andere acteurs stappen soms uit hun rol. Zoals de 19-jarige Fleur Vermeer, die haar scène als Maja’s hartsvriendin Nina twee keer speelt, met andere emoties. „Fleur had moeite om begrip op te brengen voor Nina, met haar twee gezichten”, vertelt Spoel. „Samen giechelen, maar ook opbellen om Maja te vragen mee te gaan in de auto die fatale avond.”

Rotterdams Lef brengt theater voor jongeren, door jongeren. ’Kwaad Bloed’ is ontstaan uit spellessen rond het thema geweld. Spoel maakte er, op tekst van Kees van Loenen, een voorstelling van, die zowel op scholen als in theaters zal worden gespeeld.

Nog vóór het stuk in première is gegaan brak vorige maand commotie uit. Middelbare scholen in Nijmegen, waar Maja vandaan kwam, probeerden opvoering tegen te houden. Het drama zit veel leerlingen nog te hoog, sommigen zijn in de war door hun vriendschap met zowel Maja als haar moordenaars. De schoolleiding wil het stuk wel zien, maar er niet over praten. „Ik snap hen goed”, zegt Spoel. „Zij hebben een grotere verantwoordelijkheid dan wij. Maar ze wilden de voorstelling verbieden en dat gaat te ver.”

Vorige week paste Spoel het stuk iets aan om tegemoet te komen aan bezwaren van de ouders van Nina. „Die begrijp ik, je gaat toch voor je dochter staan. Zij heeft haar straf erop zitten en wil eindexamen doen.” Na afloop van de try-out zitten de spelers op de rand van het toneel na te praten met het publiek. Het stuk is af en toe zeer emotioneel, zegt een docente. „Ik weet niet of je daar kinderen van 14 mee moet belasten. Ik ga in ieder geval zorgen voor een goede nabespreking.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden