Toneelstuk in Londen schetst toekomst koninklijke familie

Prins Charles, gek op het buiten hangen van de vuile was, is zonder meer welkom als assistent in elke wasserette. Prinses Diana, met haar ervaring de pers naar haar hand te zetten, liefde voor popmuziek en eindeloze rekken passende kleding, kan zo aan de slag op de PR-afdeling van een platenmaatschappij.

BIJDRAGEN: CHRIS BRUIJNIUS; WILS REBERGEN

Zo schetst Sue Townsend de toekomst van de leden van de Britse koninklijke familie in het stuk 'The Queen and I', dat deze week in première ging in het Londense West End. De Labourregering heeft de monarchie afgeschaft en de voormalige koninklijken gedwongen een gemeentewoning te aanvaarden, waar zij zich op dezelfde manier moeten zien te redden als hun vroegere onderdanen. Alleen koningin Elizabeth, haar zus Margaret en prins Philip krijgen een uitkering omdat zij pensioengerechtigd zijn.

Critici zien in het eerste theaterstuk dat de hele koninklijke familie portretteert een graadmeter voor hoever het respect van het Britse publiek voor de Windsors is afgenomen in slechts een paar jaar tijds. Wat te denken van een whiskey drinkende zus van de koningin die gestolen goederen heelt, prins Charles die een alleenstaande moeder verleidt, Elizabeth die leert hoe zij een eitje moet koken, en de koningin-moeder die te vinden is in het plaatselijke wedkantoor?

Het scenario is onwaarschijnlijk, meent The Independent, Labour zou het niet aandurven een republiek uit te roepen. Maar tegelijk wijst de krant op een eerder werkje van Townsend, 'Dagboek van Adrian Mole' over de beperkte ambities van een onschuldige grijze muis, dat jaren na publikatie werd uitgeroepen tot het perfecte profiel van de huidige Britse premier John Major.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden