'Toneelspelers moeten meer entertainer worden'

Deze week werd bekend dat de Amsterdamse Toneelschool en de Akademie voor Kleinkunst per 1 januari gaan fuseren. Twee vakgebieden die nogal verschillend lijken, worden daardoor samengevoegd. Volgens de nieuwe artistiek leider Ruut Weissman, die tot nu toe de Akademie voor Kleinkunst leidde, is het samengaan van de twee opleidingen echter vanzelfsprekend.

Waarom een fusie?

Ruut Weissman: ,,Het idee om te fuseren heeft een lange geschiedenis. In de tijd dat ik zelf studeerde aan de kleinkunstacademie, eind jaren zeventig, ging ik veel om met studenten van de Toneelschool. Die samenwerking was enorm vruchtbaar. Hoewel de opleidingen twee verschillende 'bloedgroepen' zijn -op de Akademie voor Kleinkunst leer je onder meer ook zingen en dansen-, is invloed van beide richtingen nodig om jezelf verder te ontwikkelen.''

,,De opleidingen hebben altijd in één gebouw gezeten en je merkt steeds meer dat studenten lessen willen volgen bij de andere opleiding. Op de Akademie voor Kleinkunst ligt de acteernorm te laag, op de Toneelschool het entertainment-gehalte. Dat vonden medewerkers van beide opleidingen allang. Van beide faculteiten één school maken is veel gezonder. Het initiatief om de opleidingen samen te voegen kwam vanuit de directie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, waar beide opleidingen onder vallen.''

Waarom juist nu fuseren?

,,Daar is eigenlijk niet echt een reden voor. We staan in de kunstensector altijd financieel onder druk en moeten daardoor wel blijven innoveren. Alles is voortdurend in beweging. Het conservatorium is deel gaan uitmaken van de Hogeschool voor de Kunsten en we zijn in gesprek met de Rietveld Academie. De fusie is een soortgelijke beweging.''

Blijft specialisatie mogelijk?

,,Ja, zeker. Onze intentie is juist om studenten scherper op te leiden aan de hand van wat ze willen. Ze volgen hetzelfde aantal uren les in de richting van hun specialisatie als nu. Die uren worden alleen anders ingedeeld. In het eerste jaar komen de studenten in aanraking met alle disciplines. Ze krijgen allemaal een workshop theatermaken van Adelheid Roosen en Paul de Leeuw en volgen allemaal een vak om klassieke speelstijlen te leren kennen. Daarna kiezen ze een richting. Ik vind het belangrijk om strenger te worden binnen de specialisatie, want je moet goed worden op je vakgebied. Maar het wordt makkelijker om over te stappen. Als studenten dat nu willen doen, hebben ze vaak een cultuurachterstand.''

Moet je in de toekomst kunnen zingen om te worden aangenomen op de toneelopleiding?

,,Nee. Bij de auditie voor de toelating kan iemand een monoloog voordragen, een lied of allebei. Als die voordracht goed is, gaat diegene naar de volgende ronde. We nemen jaarlijks 23 studenten aan. Ik verwacht dat er na het eerste jaar meer mensen zullen afvallen dan nu, omdat de totale kwaliteitsnorm omhoog gaat.''

Worden toneelspelers in de toekomst entertainer?

,,Ja, dat zou ik graag willen. Bij entertainment wordt al gauw aan soaps gedacht. Maar Freek de Jonge noem ik een entertainer en muziektheatergroep Orkater ook. Soap is commerciële kunst, entertainment is populaire kunst.''

,,De grenzen tussen verschillende theatervormen zijn nu te groot. Voor mij is theater heel breed, als het maar een goede kwaliteit heeft. Niet dat ik een Rick van der Ploeg-fan ben, maar theater mag toegankelijker worden. Door mensen op te leiden met de mentaliteit om autonoom in de beroepspraktijk te staan en nieuwe initiatieven te ontwikkelen, hoop ik dat ze hun artistieke en maatschappelijke ideëen aan een groter publiek zullen overbrengen dan nu in de theaters zit.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden